donderdag 4 februari 2016

vierenvijftig 116 / droom # 78


28 januari 2016

donderdag

FÜHRER

© rr
Droom. Voetballen met de burgemeester van Antwerpen in een ruïne. We rijden erheen in een busje en passeren daarbij de andere shotters van mijn ploeg, ze zijn aan het trainen op een veldje langs de weg. Ze gaan niet mee. Ik vraag aan de chauffeur om te toeteren, maar de claxon doet het niet. We komen aan bij de ruïne. Ik heb een fototoestel meegebracht. Ik stoot ermee tegen een half ingestort muurtje aan, ik hoop dat het toestel niet beschadigd is. Dat is het wel, zoals blijkt wanneer ik wat later, tijdens het shotten met een puinbrok (een bal is er niet), aan de burgemeester vraag of ik hem mag fotograferen. Dat mag. Ik zet het toestel op archaïserend vierkant formaat, zwart-wit uiteraard. Ik vraag de burgemeester een profielpose aan te nemen, met licht geheven hoofd. Door de zoeker zie ik een Führerachtig portret verschijnen. Ik druk af, maar de teleurstelling is groot wanneer ik op het schermpje zie dat de afbeelding verstoord is. ¶