maandag 6 oktober 2014

zomer veertien 42



5 augustus – dinsdag / Elisabethlaan

(…)

(…) veel liever breng ik nog maar eens een dag met andermans en mijn teksten door. Noem het eenkennigheid of eenzelvigheid voor mijn part, het kan me niet schelen. Wat heb ik in Watou verloren, wat heb ik onthouden van de vorige keren dat ik daar ben geweest sinds ik er niet meer over schrijf.

De lectuur bestaat nog steeds uit De Waal en Schwartz, maar ik wil ook nog eens voortdoen met Proust en met ‘Mijn woordenboek’.

Sinds enkele dagen ligt er op mijn lectuurkrukje in de wc een nieuw boek: ik lees, telkens ik aan het kakken ben, in ‘het boek dat alle wereldleiders cadeau kregen’, The World Book of Happiness ofte, in de Nederlandse vertaling, Geluk. Het staat vol stoelgangbevorderende clichés en steriele veralgemeningen, maar desalniettemin heeft het mij toch al enkele keren aan het denken gezet. Bijvoorbeeld met maximes als: wees trots, maar vergeet het sociale niet want alleen trots zijn, verschaft weinig voldoening; formuleer doelstellingen en wees ervan bewust dat je die te allen tijde kunt veranderen; maak niet de fout te denken dat je aan jezelf genoeg hebt. ’t Zijn eenvoudige en zeker geen originele voorschriften, maar het kan geen kwaad om er eens aan te worden herinnerd.

Een van de redenen waarom Pasolini de consumptiecultuur ‘een ware antropologische catastrofe’ noemt, is omdat het eigenlijk een verkapt fascisme is. De echte macht is niet in handen van de burgers. Dat lijkt alleen maar zo. De burgers ‘genieten’ van een repressieve tolerantie; hun vrijheid is een schijnvrijheid. En het is al helemaal een catastrofe omdat het systeem totalitair is: er is geen weg terug, het is ‘te laat’ om te reageren. Dit sluit naadloos aan bij wat ik al vele jaren denk en blijf denken: we zitten allemaal in dezelfde schuit en het baat niet dat een elite, waartoe ik behoor, analyses maakt en waarschuwt – er is geen verzet mogelijk en als het er al is, wordt het meteen gerecupereerd in de amusementsindustrie en de vermarkte culturele sector.