dinsdag 28 oktober 2014

brief aan M.



Dag M.,

Ik heb net het boek Elke dag is voor de dief uit. Het is een interessant verslag van een blijkbaar welgestelde migrant die terugkeert naar zijn land. Ik wist niets van Nigeria – en dus is het wel eens goed daar iets over te lezen. Cole begrijpt zijn land (ongelijkheid, de rol van de religie, de alomtegenwoordige corruptie die elke ontwikkeling in de kiem smoort), maar ik heb toch ook de indruk dat hij vanuit een te geprivilegieerd standpunt schrijft om echt objectief en kritisch te zijn. Dit boek overstijgt nauwelijks het documentair-journalistieke – de literaire vergelijkingen met Coetzee, James en – godbetert – W.G. Sebald zijn wat mij betreft totaal overdreven! Nu ga ik eens lezen wat Teju Cole over Sebald te vertellen heeft... Toch bedankt voor het boek!