zondag 19 oktober 2014

zomer veertien 56



18 augustus – maandag / Elisabethlaan

(…)


Ik besef dat deze notities wellicht niet genoeg om het lijf hebben om te gebruiken voor de blog. Ik zal ze eens van naderbij moeten bekijken. Er zal in elk geval heel wat moeten sneuvelen en door ‘(…)’ worden vervangen. (…)

Een bezoek aan de Raaklijn breekt mijn dag. Ik loop er X. tegen het lijf. We starten een gesprekje en ik herinner me meteen waarom die man op het laatst zo op mijn zenuwen werkte: dat voortdurende ge-onderbreek van hem. En luisteren doet hij hoe dan ook nooit. Laat staan een vraag stellen. Het valt me op dat hij in dat halfjaar dat ik hem niet heb gezien ferm verouderd is. Ook met Y. klets ik wat. Ik heb moeite om hem te begrijpen want hij mummelt. Meer dan vroeger, heb ik de indruk. Ik word steeds meer door oude mensen omringd. Ik koop Vlucht zonder einde van Joseph Roth (een ‘10 euro-uitgave’) en (…).

Ik breng mijn fiets naar de fietsenmaker op Sint-Andries. Ik zit bijna dwars door mijn achterband, de remmen zijn op en de ketting moet gesmeerd. Op de terugweg loop ik aan bij Pieter om er de auto achter te laten. (…)

Ik maak pasta met kaassaus en ham voor Gerard. (…) De rest van de avond breng ik lezend door, ik beleef veel genoegen aan Proust en Elsschot.