zondag 27 januari 2008

Dag 148 vVH&C

080113 – In de auto luister ik naar ‘Rondas’ op Klara. Benjamin Barber is een linkse economist. Hij hekelt ons overgeleverd zijn aan de wetten van de markt en het kapitalisme. Ik luister met belangstelling. Ik geniet zoals steeds van Jean-Pierre Rondas’ schaamteloze eruditie en meertalige welbespraaktheid. Hij is in Vlaanderen een van de weinige intellectuelen met een forum, zonder zich daarom aan paljasserij te buiten te moeten gaan. Van Barber zal ik, mede door het hier op te schrijven, mij het pregnante en adequate beeld van de apenkooi herinneren. Hij gebruikt het om onze situatie in het kapitalisme te schetsen: de apenkooi bevat een opening die net breed genoeg is om een gestrekte apenhand binnen te laten, ten einde de noot die in de apenkooi ligt op te rapen, maar níet breed genoeg om de apenhand die de noot vasthoudt en op die manier breder uitvalt dan in gestrekte toestand terug buiten te laten. De aap wil de noot en houdt die krampachtig vast, ook als de jager hem komt vangen. Er zijn zelfs door apenkooien verschalkte apen aangetroffen die, met de noot die hen het leven zou kunnen redden in de hand, verhongerd waren. Welnu: wij zijn de aap; de noot staat voor de goederen die wij begeren; de kooi is het kapitalistisch systeem dat ons tot consumentisme aanzet.