zaterdag 27 juni 2020

vorig jaar 196


190627



(…) * (…) * Met veel plezier het Praagboek van John Banville gelezen. Instructief en soms grappig. Goed geschreven. * Wat een vreemd boek is De hondsdagen. Er lijkt geen structuur in te zitten, het lijkt een chaotische improvisatie. Alsof Claus bij het aanvatten totaal niet wist waar het hem heen zou voeren. Het is geschreven met de allure van iemand die ervan overtuigd is dat alles wat hij beschrijft in goud verandert en dat het er daarom niet toe doet wat hij precies beschrijft. Ik ben nu vijftig bladzijden ver en al hopeloos verdwaald, ik weet amper waar het over gaat en ben zeer benieuwd hoe Claus hier nog een overtuigende eenheid van kan maken. * Eindelijk kom ik er toe om eens naar Gevaertstraat-Noord te fietsen, waar, zo herinner ik mij nog, een van die mannetjes woont met wie ik vorig jaar in het ziekenhuis een nacht heb doorgebracht. Hij was heel vriendelijk. Een week of twee later lag er op mijn tafel bij de Zwarte Nunnen een zak kersen op mij te wachten, met een briefje erbij waarop ik zijn naam meende te herkennen, en ik dacht dus dat het om een attentie van dat mannetje en zijn vrouw was. Daar moest ik die twee toch nog eens voor bedanken. Pas nu, een jaar later, kom ik er toe om naar die straat te fietsen. Probleem: ik weet het huisnummer niet, en ik herinner mij de naam niet meer. Maar kijk, daar staat iemand aan zijn oprit te werken. Ik stop en vraag: ‘Ik zoek een man die in deze straat woont, vorig jaar is geopereerd aan zijn heup, mij een zak kersen heeft bezorgd of laten bezorgen, en mij waarschijnlijk zou herkennen als hij mij zou zien.’ En ik voeg er aan toe dat ik zelf vorig jaar in het ziekenhuis lag, met een gebroken schouder en heup. ‘Ik ben vorig jaar aan mijn schouder geopereerd, en inderdaad, er lag iemand in mijn kamer met een gebroken schouder en heup. Maar van die kersen weet ik niets.’ Zoals ik hem niet herken, herkent hij mij niet. Maar hij roept er zijn vrouw bij. Zij herkent mij wel, maar die kersen, neen, die moeten van iemand anders zijn. * Goed gevonden van Fassbinder om in Die Ehe der Maria Braun de pneumatische klopboren die worden ingezet om het Wirtschaftswunder te bewerkstelligen offscreen hetzelfde geluid te laten maken als de mitraillettes van tijdens de oorlog. *