vrijdag 26 juni 2020

scherf 24


Kuifje in Berlijn

Ja, natuurlijk is het plot van Babylon Berlin overdreven en onwaarschijnlijk. Tom Tykwer mixt de hyperernstige omstandigheden die wij min of meer kennen met verhaallijnen die je eerder in stripverhalen verwacht. Een oldtimer die met een salto in een meer terechtkomt, een vernuftig verstopte goudvoorraad in een wagon van een trein die voor de rest uit gifgastanks bestaat en ja, wélke wagon is het? Achtervolgingen in oude fabrieken, de achtervolgde gevat in een zoeklicht. Het doet me soms aan Kuifje denken. Of aan Isabelle Avondrood, de eigenzinnige speurster van Jacques Tardi.

Tom Tykwer doet dat niet zomaar. Door deze mix van stripverbeelding met het realisme waarmee hij het op zich onwaarschijnlijke Berlijn van de jaren twintig schildert, ontstaat er een uitermate bevreemdende historische indruk. Het doet niets af van de kwaliteit van de serie de verhaallijn van Babylon Berlin ‘onwaarschijnlijk’ te vinden want het kan niet anders dan Tykwers bedoeling zijn geweest om precies die onwaarschijnlijkheid in de verf te zetten. Met de voorradige historische ingrediënten – de loopgraventrauma’s van de Eerste Wereldoorlog, het voor Duitsland vernederende Verdrag van Versailles, de experimentele sfeer in de kunsten, het decadente uitgaansleven, de technologische vooruitgang, de politieke onrust, de tegenstelling tussen rijk en arm die door de hyperinflatie alleen maar wordt versterkt, de opkomst van extreme ideologieën die elkaar de loef proberen af te steken, de compliciteit van het grootkapitaal, het antisemitisme – maakt Tykwer een beeld dat niet echt heeft bestaan, maar dat toch duidelijk laat voelen dat wat er in werkelijkheid uit is voortgekomen nog véél onwaarschijnlijker was: Hitler en de Holocaust. En hij laat voelen dat het net zo goed ánders had kunnen uitdraaien.

In vergelijking met de historische werkelijkheid van het in nazisme en jodenvervolging ontspoorde kruitvat dat Berlijn in de jaren twintig was, verbleekt het zogenaamde euvel van onwaarschijnlijkheid. En dit kan maar werken doordat Tykwer nergens expliciet, of toch hoogstens zeer zijdelings, het nationaalsocialisme benoemt. Dat is nu net de sterkte van zijn reeks (toch van de eerste zestien afleveringen die ik heb gezien): Babylon Berlin toont een avontuurlijke wereld, die op het randje balanceert. Het had goed kunnen aflopen, maar dat deed het dus niet.

200626





Tom Tykwer, Babylon Berlin (eerste twee reeksen), 2017-2018