vrijdag 19 juni 2020

vorig jaar 190


190618

De toestand van onze democratie. Het voorbije weekend (190616) moesten in Bilzen de gemeenteraadsverkiezingen worden overgedaan omdat er bij het tellen van de stemmen onregelmatigheden waren vastgesteld. Een journalist ondervraagt een mevrouw die op het punt staat een kiesbureau te betreden. ‘Gaat u hetzelfde stemmen als in oktober?’ ‘Ik weet het eigenlijk niet meer wat ik in oktober heb gestemd.’ ‘En weet u al voor welke partij u dit keer gaat stemmen?’ ‘Neen, maar ik denk dat ik de algemene tendens ga volgen.’ * (…) *

190619

(…) * Op straat sla ik een praatje met (…). Hij heeft het voorbije jaar ook ernstige medische problemen overwonnen en is blij met alles wat hij nog heeft. Ze zijn nog maar net terug van Duitsland, van oorden die met Bauhaus te maken hebben. Weimar en zo, hij kan er niet opkomen, nog maar net daar geweest en de namen zijn al vervaagd. Ik ken het fenomeen. * De eerste zin van de roman van Johan Harstad die ik vandaag (…) heb aangeschaft, klinkt veelbelovend: ‘De persoon van wie je houdt bestaat voor 72,8 procent uit water en het heeft al weken niet geregend.’ (Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?, 11) Ik kocht ook (in de afslagbakken aangetroffen) Yucca van Peter Terrin. * ‘Moesten de details benoemd worden? Mocht echt niets onbenoemd blijven?’ (265) Arnon Grunberg toont de schamelheid van de mens. En dat hij daar een plezier in schept, maakt hem pervers. Maar het is goed, erg goed wat hij schrijft. Goede mensen is een steengoede roman. Hij doet pijn, maar hij is goed. *