maandag 30 maart 2020

LVO 145



En dus speelde ik mijn eigen 24 uren van Le Mans. Ik gooide de twee dobbelstenen, het was een zeven, ik duwde de eerste auto van het pelotonnetje zeven legoblokjes verder. Ik gooide nogmaals, dit keer een vier, ik duwde de tweede auto vier legoblokjes verder. Ik gooide nogmaals, een twaalf, ik duwde de derde auto twaalf legoblokjes verder. Enzovoort, en wanneer ik bij de laatste van de vijftien of twintig autootjes was gekomen, begon alles weer van voor af aan. En opnieuw, en opnieuw.

Nu zouden bezorgde ouders een dergelijk gedrag misschien wel autistisch noemen. Die van mij waren wellicht content dat ze niet naar me hoefden om te kijken: onze kleinste houdt zichzelf goed bezig.

Mijn neef Remy liet me ooit eens weten, toen ik hem voor het eerst sinds een tweetal decennia terugzag, dat hij, nochtans maar één jaar ouder, niet graag met mij omging omdat ik altijd zo in dat spel opgesloten zat. Maar ik deed niets anders dan mijn procedures uitvoeren, had een broertje dood aan afwijkingen, was in alles wat ermee te maken had – dat was in mijn verbeelding zo ongeveer álles – uitermate obstinaat en conservatief, en ik kon blijkbaar niet begrijpen dat een ander niet in staat was om zich, via dat repetitieve spel, een wereld van snelheid en heroïek voor de geest te toveren.

Ik hield alle standen en tussen- en eindstanden bij, maakte klassementen op, berekende gemiddelden en telde de behaalde punten op. En wanneer alle grote prijzen verreden waren, kende ik mijn wereldkampioen. Bij de uithoudingsraces die ik naspeelde, diende de boekhouding met de grootste zorg te worden uitgevoerd: na een uur of drie waren de meeste deelnemers al gedubbeld en liep alles door elkaar. Maar ik bleef het perfecte overzicht bewaren.

De overgang van deze boekhouding naar een nog rudimentaire verhalende verslaggeving was logisch. In een (aanzet tot) verhaal over Le Mans, veeleer een vorm van gefantaseerde journalistiek, geschreven toen ik een jaar of elf was, mogen mijn toekomstige biografen mijn eerste poging tot literatuur herkennen.

Hier eindigt het intermezzo over Le Mans.

(wordt vervolgd) 
lees vanaf hier deel 1
lees hier vanaf het begin van deel 2