vrijdag 6 maart 2020

vorig jaar 104


190306
(…) we bleven dus erg lang, tot half twee, aan tafel zitten, en hadden goede gesprekken. Uiteindelijk bleef ik over met (…) en we hadden het over vroeg ziek worden of sterven, en over de dood. Wat we willen achterlaten, hoe we de dood willen ingaan. Wanneer we voor het eerst onze sterfelijkheid onder ogen hebben gezien. Bij L. was het de ziekte van haar vader. S. had het over het besef dat ooit de zon zal imploderen en dat er dan van alles hier niets meer zal overblijven, dat alles dus in kosmisch perspectief tevergeefs is, en de enorme vrijheid die je daardoor kunt ervaren: opeens wordt alles mogelijk. * Joden voelen zich beledigd door een in hun ogen antisemitische praalwagen in het Aalsterse carnaval. Toegegeven, de poppen op die praalwagen getuigen niet van veel smaak (maar welke ‘praal’-wagen doet dat wel?). Alle clichés waarmee vertegenwoordigers van het joodse volk plegen te worden voorgesteld werden uit de kast gehaald: grote haakneuzen, dikke lippen, baarden enzovoort. Maar toch stemt die kritiek mij onbehaaglijk. De joodse gemeenschap, die anders toch niet uitblinkt in integratiewil, breekt hier binnen in een autochtoon gebruik waar zij geen voeling mee heeft en waarvan zij het bestaan alleen maar schijnt te kennen wanneer zij daar zelf ongunstig in wordt voorgesteld. Zonder de minste kwade bedoelingen, overigens. Hier is gewoon een cultuurverschil in het geding. Het heeft totaal geen zin een carnavalstoet aan politiek-correcte normering te onderwerpen. Een carnaval zal volledig vrij zijn of zal niet zijn. Overigens, maar dat staat hier eigenlijk buiten de discussie, heb ik totaal geen voeling met het Aalsterse carnaval. Ik heb het meer voor optochten zoals die in Eupen, Stavelot, Binche of Duinkerken, waar volkse massa’s in een soort van collectieve en toch strikt geregisseerde choreografie opstappen, met een soort van melancholische uitbundigheid. Daar zul je geen praalwagens aantreffen die een commentaar leveren op de politieke of mediatieke actualiteit, en dus ook geen incidenten zoals deze met de joodse gemeenschap. * (…) *