woensdag 11 maart 2020

vorig jaar 109


190311
(…) dat we soms als al ouder wordende volwassenen nog altijd, hoewel dat niet meer nodig is of niet meer efficiënt en zelfs contraproductief, een beroep doen op de defensieve attitudes die we als kind hebben ontwikkeld: zwijgen, agressie, koppigheid… Ik vind dat een waardevolle gedachte. * Eerste aanblik bij daglicht van de stormschade in het park voor mijn deur. Twee een eeuw oude bomen zijn zwaar toegetakeld – het valt te vrezen dat ze het niet zullen overleven. Vreemd is dat ik het vorige week voorvoeld heb. Ik liep in het park en dacht, zonder dat die gedachte echt tot me doordrong want dan zou het geen voorgevoel zijn geweest: hoe zou het zijn als deze bomen zouden omwaaien? En kijk… * (…) * Ik bekijk de reportage die Focus gemaakt heeft, en zie een te zware, ouder wordende en kalende, zeer ernstige man. Maar het resultaat is toch min of meer bevredigend – al zullen de kijkers van het programma hier zeker niet wild van worden. * (…) * In De uren overweegt Laura Brown om in een hotelkamer zelfmoord te plegen: door daarheen te gaan ‘laat je de persoonlijke details van je leven achter je en betreed je een neutraal gebied, een schone witte kamer, waar sterven niet zo vreemd meer lijkt’ (147). Het is moeilijk om niet aan de ‘totaal witte kamer’ van Gerrit Kouwenaar te denken. *