woensdag 27 maart 2013

reactie


Ik heb De Toverberg vrij laat gelezen, aan het einde van mijn studie. In mijn middelbare schooltijd las ik Buddenbrooks en Doktor Faustus, de laatste een paar maal achterelkaar. Beide boeken, zo herinner ik mij, hebben iets Wagneriaans bedwelmends (of ik wilde dat juist als jongeling) en zou ik eerder afraden om jong te lezen. De Toverberg vond ik veel helderder, ergens ook hoopvoller, vreemd genoeg. In mijn geheugen is het boek eerder vastgeknoopt als opmaat naar de Eerste Wereldoorlog dan naar de Tweede, waarom weet ik niet meer. De wereld van De Toverberg lijkt nu bijna geheel verdwenen. Ik heb de titel altijd verbonden met 'de onttoverde wereld' van de socioloog Max Weber. Zou er een dergelijke roman mogelijk zijn over deze tijd? Bestaat deze al? Of moet ik het zelf maar schrijven.
JWL

*

JWL, Toverberg brengt in het verhaal opmaat naar Eerste Wereldoorlog, maar door datum van verschijnen (1924) kondigt deze roman de Tweede aan; en om je vraag te beantwoorden: romans kun je schrijven over élke tijd, dat is de kracht van het 'medium' - als jij de klus klaart, zal ik dat zeker met belangstelling volgen!
P.