zaterdag 23 februari 2019

van Dale 346-350


346
Op 2 september moet u een voordracht houden, dat is Sedanherdenkingsdag en mijn verjaardag, nebbisj.
Joseph Roth en Stefan Zweig, Elke vriendschap met mij is verderfelijk (Joseph Roth, 107)

1nebbisj (tussenw.) (Barg.) uitroep van medelijden, vgl. achenebbisj
1achenebbisj (tussenw.) ocharm!, var. aggenebbisj, oggenebbisj

347
Ik heb wel meteen het nodige gedaan, namelijk diathermie, wat in de meeste gevallen helpt.
Joseph Roth en Stefan Zweig, Elke vriendschap met mij is verderfelijk (Stefan Zweig, 201)

diathermie (de (v.); g.mv.) inwendige verwarming d.m.v. sterke hoogfrequente elektrische stromen, m.n. als geneeskundige behandelingswijze (bv. van reumatiek en huidgezwellen)

348
Er bestaan tussen ons zoveel verbintenissen die onverschilligheid of vijandigheid abstruus zouden maken.
Joseph Roth en Stefan Zweig, Elke vriendschap met mij is verderfelijk (Joseph Roth, 343)

abstruus (bn.; abstruser, meest -) duister, gewrongen, gezocht

349
Ik had hem voorlopig reeds ingedeeld bij de categorie die de Engelse urningen een silent beauty noemen: de mooie jongen die op een herenfeestje met zijn ontevreden smoeltje in een hoek zwijgend op zijn prooi zit te wachten, en van wie met het verstrijken der jaren slechts het zwijgen over blijft.
Gerard Reve, Het Boek Van Violet En Dood, 12

urning (de (m.-; -en) homoseksuele man

350
De reizigers aten behoedzaam het weinige dat zij bij zich hadden uit een oude kussensloop of een pitrieten namaaktas.
Gerard Reve, Het Boek Van Violet En Dood, 192

pitriet (het) kern van de rotanstengel (gebruikt voor vlechtriet en meubelen)