maandag 11 februari 2019

5271 + reacties

NMBS - 181127





















Ed Leenders Mooi, de man rechts dommelt zachtjes in met geliefde muziek in zijn oor. De man met de hoed op de knieën zoekt op welke aansluiting hij seffens heeft naar huis, de vrouw met het boek studeert iets moeilijks en zoekt steun bij Google. En de mevrouw linkt krijgt heuglijk nieuws over haar zieke moeder.
In een beeld samen het leven, mooi toch. 😊
             
Ed Leenders Of moesten we ons ergeren aan 'de ziekelijk gestoorde eenzaat die met de gsm voor zijn neus de medemens niet ziet'. Of zoiets?

Pascal Cornet Je moet helemaal niets, Ed! Gewoon kijken en zien wat je ziet. :-)

Ed Leenders Pascal Cornet 'gewoon kijken en zien wat je ziet', mooi gezegd maar een onmogelijke opgave.
De dingen zijn nooit wat ze op zich zijn, zij krijgen hun waarde in een aankleding voor zich. En die aankleding, hoewel je die zelf doet, heb je paradoxaal niet zelf in de hand. 😉

Pascal Cornet Dat is het waar het in fotografie om draait hé.

Erwin Baeyens Ik zie vier mensen die proberen een beetje comfort te vinden ondanks het feit dat ze op veel te smalle zetels zitten en letterlijk in elkaars comfort zone binnen gedwongen worden.
Het is een mooie illustratie van hoe we tegenwoordig worstelen met privacy.

Marc Schepers Ed Leenders vol met oordelen : eenzaat, geliefde muziek .... en ik vermoed niet dat de mensen op de foto dat willen

Ed Leenders Marc Schepers oordelen? Inleven, meegaan in een beeld. Net als kunstkijken... Dat laatste moet jij toch begrijpen...
Of waarom deze opmerking?

Ed Leenders Marc Schepers wat die mensen willen? Ach...
Hoor onze grote anarchist! 😁

Ed Leenders Marc Schepers best grappig, jouw oordeel over oordelen 😁

Marc Schepers hola, helemaal en allemaal juist maar we waren toch aan het praten over het in beeld brengen van mensen dmv fotografie ?

Marc Schepers dus over de manier waarop zij als persoon in beeld verrschijnen en deze verschijning zichtbaar gemaakt wordt aan anderen ?

Marc Schepers mogelijk over hun gevoeligheden ?

Marc Schepers dus inleving kan je misschien schrappen? want die gevoeligheden ken jij niet.

Ed Leenders Marc Schepers daarom heet het ook inleving en niet kennen, nogal wiedes.
Want inderdaad, die gevoeligheden van de afgebeelde kan ik nooit kennen. 😉

Ed Leenders Maar dat hetgeen ik iemand toedicht, alleen iets over mezelf zeg en niet over de ander - dat weten we toch.

*

Maarten G. De man met de hoed op de knieën vraagt zich vooral af of het niet beleefder is eerst te vragen of een foto mag genomen en op Facebook gezet worden... 🤔

Pascal Cornet Ja, Maarten. Alsof ik daar niet over heb nagedacht. En ik vraag mij af: is dat de wereld waarin wij moeten leven? Waarin je over de toelating moet beschikken om zelfs maar elkaar aan te kijken? Zeg mij: welk onrecht doe ik deze mensen aan? Op welke manier zou ik onrespectvol geweest zijn? Privacyschending? Komaan zeg. Dat vervoer heet: 'openbaar vervoer'. We worden elke dag honderden keren gefilmd en gefotografeerd. Ik doe niet mee aan die paranoia. Dan heb ik duizend keer liever de reactie van Ed Leenders hierboven. Hij gaat in op mijn uitnodiging om iets bij dit viertal te zien, daar even over na te denken, er de schoonheid van te ervaren.

Maarten G. Geen snelle verstaander blijkbaar. Ik bén de man met de hoed op de knieën.
Herkenbare portretfotografie, ook in de publieke ruimte, en zeker als je hem verspreidt is volgens de letter van de wet ook niet toegelaten maar vooral zeer onbeleefd.

Pascal Cornet Oké. Als uw opmerking een verzoek is om de foto te verwijderen, dan is dat zo gebeurd. Als u vindt dat ik uw privacy heb geschonden, dan bied ik u mijn excuses aan. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt: als je het respectvol doet, wat hier volgens mij het geval is, moet het mogelijk zijn om foto's te maken (en te verspreiden) van mensen in de openbare ruimte. Omdat het openbare ruimte is. En omdat mensen mooi zijn of mooi kunnen zijn.

Pascal Van Hoorebeke Het is schier onmogelijk geworden om in dat geval nog te fotograferen. Moet men dan, indien men bijvoorbeeld een straatbeeld wil nemen (denk aan een winkelstraat) eerst voorafgaand iedereen gaan bevragen wie al dan niet bezwaar heeft? Zullen we dan ineens maar straatfotografie verbieden? Denk aan al die prachtige beelden die fotografen als Joel Meyerowitz, Walker Evans of William Klein gemaakt hebben. Stel je voor dat die er niet waren geweest omwille van privacyredenen ...
Voor alle duidelijkheid: in een publieke ruimte mag je als privaat persoon fotograferen wie je wil.
Het benieuwt me op welke manier je door dit beeld kwaad berokkend bent, Maarten.

Noël G. Pascal Cornet is geen privaat persoon maar een Vlaams auteur en publicist. M.G. is geen publieke figuur maar een particulier die op zijn privacy gesteld is. Hij heeft gelijk, zowel juridisch als maatschappelijk.

Maarten G. Pascal Van Hoorebeke Straatfotografie =/= Portretfotografie. Het onderwerp van de foto is determinerend. U lijkt me een kenner, dus dat wist u toch, nee? Toevallig ken ik redelijk wat kunstenaars waaronder redelijk wat fotografen en zij hebben allemaal een professionele ethiek ontwikkeld hier rond. Daarom dat de onbeleefdheid van de fotograaf me hier stoort. Ben trouwens al 3 keer door straatfotografen aangesproken de me vertelden dat ze mijn foto hadden genomen en of ik dat erg vond, in Brussel en in Brugge. Als Bruggeling ben je het ook wel gewoon op foto's te staan hé.
Het getuigt gewoon van weinig professionele ethiek volgens mij om op de trein verdoken foto's te nemen en die op het internet te plaatsen.

Pascal Van Hoorebeke De wet op de privacy is opgemaakt is door ambtenaren, juristen en politici en is er voornamelijk gekomen om persoonlijke data en gegevens te beschermen tegen hackers en datalekken. Geen idee hoe fotografie daar verdwaald is in geraakt, laat staan dat het iets met "ethiek" te maken zou hebben.

Ed Leenders Maarten G. wat beleefd is of niet is een gevoel. Je had ook gecharmeerd kunnen zijn nu je deelgenoot wordt van een beeldverhaal.
Waarom ergert het je?

Maarten G. Of iets beleefd is, is niet enkel een gevoel. Dat is sociale conventie.
Ben het helemaal niet eens dat privacy niets te maken heeft met (beroeps)ethiek van de fotograaf. Fotografen in mijn kennissenkring hebben dat al lang geleden verteld, is hieronder bevestigd door Patsy, én maakt blijkbaar deel uit van de les van Sammy. Patsy heeft gelijk dat nu heel veel fotografie virtueel gaat. Daarom moeten fotografen volgens mij extra voorzichtig zijn. Het internet vergeet niet.

Maarten G. Wie al dan niet saai is, en wat zuur leest, daarentegen ligt wel degelijk in the eye of the beholder:D

Pascal Cornet Gewoon een vraag tussendoor, in deze, vind ik toch, interessante discussie. Stel dat ik die vier mensen had zitten tekenen, en die tekening op het net had geplaatst, zou er dan een probleem zijn? En nog een vraag, voor Maarten G.: kunt u omschrijven wat nu precies offensief is, beledigend, een inbreuk? Reken maar dat als er iets bij die vier personen zou zijn dat in mijn ogen hun waardigheid zou schaden, ik die foto niet zou publiceren. Maar eerlijk gezegd, ik zie hier niets offensiefs. Pascal Van Hoorebeke heeft gelijk volgens mij: als het waar is ivm die privacy etcetera, dan is fotograferen in de publieke ruimte eigenlijk niet meer mogelijk. Komt daarbij dat je moeilijk eerst toelating kunt vragen zonder het beeld te verstoren. En hier was dat onverstoorde beeld belangrijk: ik vond het zicht op die vier mensen 'mooi'. Het sprak mij aan. Het aan anderen tonen, wat ik hier doe door het te publiceren, zie ik meer als een eerbetoon dat als een 'onbeleefde' inbreuk. Twee vrouwen, twee mannen. Groen/rood versus wit/zwart. Hun verschillende vormen van aandacht. De sfeer, zoals je die enkel op de trein/tram/bus meemaakt: een uitsnede uit het dagelijkse leven-zoals-het-is. Het heeft overigens niets te maken met een mogelijke kritiek op het opgesloten zitten in een digitale cocon, zoals Bart Dumolyn mij verwijt. En ten slotte, niet dat ik mij met zo'n grote fotograaf als Walker Evans wil vergelijken: het is al eerder gedaan. Evans hield zijn toestel verborgen onder zijn jas, de lens door een opening, en de ontspanner drukte hij in via een door zijn mouw geleide draad: https://www.google.com/search?q=walker+evans+subway+passengers&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjg_Pfutb3gAhXIKVAKHXm0AbgQsAR6BAgEEAE&biw=1877&bih=952

Rob Arbouw saaie mensen mogen niet gefotografeerd worden.. kijk eens voor de gein op het FB profiel van die Maarten G. je ziet 'n achterkant van 'n saaie man, allicht dat zo iemand zo zuur schrijft

Maarten G. Natuurlijk geldt het portretrecht ook voor onderwerpen van tekenaars. Zelfs voor acteurs, ik herinner me nog een zekere Xavier De Baere op een Morgen Maandag.

Pascal Van Hoorebeke Maarten, ik verwijs graag naar deze pagina van Wikipedia waarin dit vermeld wordt:
“Straatfotografie is verwant aan documentaire en journalistieke fotografie, met dit verschil dat niet de inhoud, maar de kunst van het fotograferen primeert. Een straatfotograaf werkt ook niet in opdracht en gaat als een vrijbuiter op jacht naar een unieke foto die op het intuïtief juiste moment wordt genomen: "le moment décisif" van Henri Cartier-Bresson. Het primaire doel is expressief: een subjectieve indruk geven van de ervaring van het dagelijkse leven in een stad.”
Dat is mijns inziens wat Pascal beoogd heeft.

Maarten G. bewust de erop volgende paragraaf niet mee gekopieerd? 🤣

Pascal Van Hoorebeke Leesvoer voor je slapen gaat, Maarten:
Plezier ermee.

Ed Leenders Rob Arbouw ach, of het nu klopt of niet is maar de vraag.
Maar je opmerking laat wel zien dat Maarten zich op deze foto liefst laat zien met de rug naar de kijker.
Dus er zit wel een consequente houding in zijn geraaktheid als hij zich nu, ongevraagd, frontaal ziet afgebeeld ergens op een site.
Wat stoort hem daarin? Want zijn hele uitleg is een gevolg daarvan.
(Voor de context, dit gaat over de foto zoals Maarten zich presenteert op Facebook.)

Maarten G. Pascal v, dank maar ik heb er genoeg seminaries over gehad vorig jaar om er op zijn minst de kern wel wat van te vatten en er een redelijk degout aan over te houden. Laat maar staan toch. Pascal c zegt hieronder ergens dat hij het probeert te snappen, dus misschien een leuke eerste stap in de wondere wereld van de gdpr voor hem.

Ed Leenders Je antwoordt nooit op de vraag wat er je nu eigenlijk stoort. Je komt alleen met de rationele uitleg over beleefdheid, privacy recht en dergelijke. Ik vraag meer wat er je zo stoort zodat je dit betoog het normale vindt?

Maarten G. Dat mensen niet lezen wat ik zeg is mijn fout niet natuurlijk. Je beantwoordt je eigen vraag namelijk al in minstens twee posts. Ik heb nooit de foto gerapporteerd, ik heb nooit geëist dat hij wordt verwijderd.
De koene ridders in het harnas ter verdediging der artistieke vrijheid lezen gewoon niet dat het enkel en alleen de onbeleefdheid is die me stoort, het gebrek aan beroepsethiek hier getoond bij het nemen en publiceren van deze foto. Daar hoeft echt niets meer achter gezocht te worden.

Patsy Magerman Het verhaal over de privacy gerelateerd aan 'straatfotografie' is helemaal nog niet af en zal dat wellicht ook nooit zijn. Het is bovendien gebonden aan de wetgeving van het land waarin je fotografeert of publiceert. Allemaal onduidelijkheden, bovendien is publiceren ook een ruimer begrip geworden, als we virtueel gaan, wat gebeurt er dan met het 'portretrecht', of is het 'recht op afbeelding'? Ik ben er niet uit, maar het houdt me niet tegen om verder vast te leggen wat ik waarneem. Zo min mogelijk mensen, tenzij ze toevallig door mijn lens passeren. Als iemand aanstoot neemt aan de beelden, dan doe ik ook zoals jij zegt Pascal, gewoon verwijderen. Voor de rest, gewoon je zin doen, je bent sowieso discreet, je weet waar je mee bezig bent.

Sammy Roelant Voor zover ik weet geldt dit in ons land als wettelijke regel: je mag fotograferen zonder toestemming. Je mag niet publiceren zonder toestemming àls, en dit is de nuancering, àls de persoon het onderwerp is van je foto. Stel dat je in Brugge op de markt een foto neemt dan kan je dat publiceren in de mate dat er niet een persoon, koppel etc zodanig op de voorgrond treedt dat ze het onderwerp worden. Ik ben geen specialist ter zake, dit is wat ik leerde in de les straatportretten. Het is een zeer moeilijke discussie. Zelf vind ik dat er ook elementen in spelen als: is je waardigheid aangetast? Wat is het doeleinde van de foto (kunst of politiek?) etc. Geen makkelijke discussie. Het zou in ieder geval spijtig zijn als het meest essentiële fotografiegenre 'straatfotografie' onmogelijk zou worden. Goodbye Saul Leiter! Goodbye Henri Cartier Bresson! etc

Rob Arbouw fotograferen is wat anders als tekenen trouwens, iedereen heeft 'n snertfoon en iedereen kan daardoor fotograferen. Niemand tekent.. omdat haast niemand dat kan

Jean Godecharle Als privacy niet meer bestaat, hoe zou je die dan kunnen respecteren en/of dat respect in regels gieten?
Leiter en Cartier Bresson waren de enigen in de straat met een fototoestel en fotografeerden met voorbedachte rade. Hun visie en de veruiterlijking ervan waren zo eigen, bedacht en select dat het (een) kunst kon zijn. Nu loopt letterlijk iedereen, overal en altijd te fotograferen en dus ook gefotografeerd te worden. (Een) kunst is het in verhouding dus nog uiterst zelden. Het gemak waarmee die onnoembare veelheid aan beelden gepubliceerd kan worden op de alom bekende en gebruikte media verdunt de spoeling nog meer.
Ik ben ondertussen kunstenaar maar daarvoor heb ik de fotografie moeten verlaten.

Jeroen Daled Fotografie = kunst . (Maar kan nét zoals beeldende kunst documentair zijn , illustratief , humoristisch , vertellend en zelfs vervelend .) Het hangt er van af wat de fotograaf wil maken of tonen en ook hoé . Voor Vivian Maier , bijvoorbeeld, was het kijken en fotograferen voldoende : de rest van het proces niet zozeer . Maier had duidelijk ook de làk aan al die aanstellerige "privacy"- bullshit . Google toont ook ons huis online , niet ? etc etc etc ...

Maarten G. Hmm... en ik die dacht dat Maier juist op haar privacy stond en dan door een deel op geld en aandacht beluste verzamelaars uiteindelijk postuum is uitgebuit. Maar ben blij dat er iemand is die weet wat ons Viv zelf vond. ;) Benieuwd naar inzichten in de meningen van ons Jimi en ons Wolfgang Amadé. :)

Jeroen Daled BTW : Maarten G., had je niét gereageerd en je naam niét verbonden aan je verschijning , dan was je privacy niét of nauwelijks "geschonden ". Dan was je een gewone passagier in de metro . Je hebt jezélf meer "schade " berokkend dan je aanvankelijk wilde . Daarbij : "Viv " was idd érg teruggetrokken , maar had kunsthistorisch gezien gelijk om personen ongevraagd te fotograferen : men maalde er niet om in die "POCO-loze "tijden én ze heeft ons een esthetische en historische schat aan beelden nagelaten .( en nu kan je nog zeggen ; " ja , maar ze publiceerde niet...etc..). Gek dat miljarden mensen selfies nemen , politici fortuinen veil hebben om hun snoet openbaar te maken etc , en er zoo gemuggezift wordt over privacy .

Maarten G. Zeer zeker. Maar dat is mijn eigen keuze en recht om zelf te reageren ipv gewoon te rapporteren.
Evenals de selfies ed eigen keuze zijn. Ikzelf bijvoorbeeld ga heel bewust om met mijn digitale voetafdruk, maar dat anderen dat niet doen is hun keuze en recht.
De vivian Maier vergelijking gaat niet op juist omdat ze niet publiceerde, en het wereldwijde web niet bestond.

Geert Mareels Deze legt het redelijk correct uit.

Pascal Cornet Ik probeer die tekst te begrijpen. "Soms heb je geen uitdrukkelijke toestemming nodig om beelden te schieten:
* de publieke plaats : als een persoon zich in de openbaarheid begeeft, op een publieke plaats, geeft hij in feite zijn stilzwijgende toestemming. Die toestemming wordt dus afgeleid uit de feitelijke omstandigheden. Maar om een genomen foto of video verder te gebruiken of te reproduceren blijft de toestemming vereist tenminste als de persoon het hoofdonderwerp vormt van de afbeelding." MAAR: "Wanneer je dan die foto wil publiceren in het informatieblad, in een folder, op Facebook,... dan komt de GDPR in het spel.Op dat moment verwerk je persoonsgegevens en zal je inderdaad toestemming moeten vragen (...). Dat laatste is belangrijk omdat je dan het gebruiksrecht aan de sociale media doorgeeft en geen controle meer hebt over wat er met die foto’s gebeuren. CONCLUSIE: Aangezien de foto is gemaakt op een publieke plaats, en Maarten G. niet het hoofdonderwerp ervan is, mag het. Wat niet mag, is de foto zonder toestemming van Maarten G. op Facebook plaatsen. Niet omdat ik een inbreuk pleeg op zijn privacy, maar omdat Facebook een inbreuk zou kùnnen plegen op zijn privacy. Is dat min of meer correct? Zo ja, dan moet Maarten G. mij maar laten weten of ik de foto van Facebook moet verwijderen. In dat geval zal ik hem op die foto onherkenbaar maken omdat zonder foto deze hele discussie onbegrijpelijk wordt. Wat ook kan, is dat Maarten G. mij niets vraagt te verwijderen, en dat hij mij een proces aandoet omdat hij vindt dat zijn privacy geschonden is doordat ik op de trein een sfeerbeeld heb gemaakt waar hij toevallig op staat zonder dat er evenwel iets laakbaars, onflatteus of oneerbaars te zien is. (Behalve misschien dat hij zijn hoed op zijn knieën draagt en niet op zijn hoofd.) Zelf zou ik daar geen probleem over maken, maar ik mag natuurlijk niet uitsluiten dat iemand anders dat wel doet.

Maarten G. A) Het is niet beleefd een hoed binnen op het hoofd te laten.
B)Als straatfotograaf nu pas proberen te begrijpen hoe portretrecht in elkaar zit, is misschien wat aan de late kant
C) De vier personen onder wie Maarten G. zijn wel degelijk het hoofdonderwerp van je foto. Wat de eerste reacties en jouw reactie erop aantonen.
D) de oplossing volgens de straatfotografen die me eerder fotografeerden, was nogal eenvoudig. Of ze vroegen het eerst, of ze kwamen achteraf de foto tonen en vragen of het mocht. Verduiveld. Dat je daar niet eerder aan dacht. Straatfotografie toch nog gered.

Ed Leenders Maarten G. de sfeer is hoofdonderwerp, niet ieder apart. Het hadden vier anderen kunnen zijn in een soortgelijke sfeer.
Velen denken nu, had die Maarten de trein maar gemist... 😁

Maarten G. Maar het zijn geen vier anderen. Je vroeg eerder of ik niet vereerd was te mogen mee te spelen in het verhaal van de foto, dus toen vond je me wel onderwerp genoeg. Wat contradictorisch eigenlijk.
Het argument van sfeer gaat enkel op voor vage minder herkenbare personages in een beeld. Dit is een portret.

Ed Leenders Maarten G. je bent onderdeel, niet onderwerp. Dit is een verschil. Niks contradictorisch want ik dichtte jouw figuur een gedachte toe die, daar toen, zeker niet jou gedachten waren. Nee, jij wordt niet afgebeeld als persoon maar als onderdeel in een beeldverhaal van de fotograaf.

Maarten G. Oei. Dat zijn wel spijkers op heel laag water hoor.

Ed Leenders Maarten G. ach, als het jou niet past zijn het spijkers... 😁

Emma Rijneke Ed Leenders , het zijn echter geen vier willekeurige mensen, het zijn mensen die zeer duidelijk op de foto staan en waarover anderen hierboven hun fantasie al hebben geuit, maar het kan ook zijn dat de een net een heel naar bericht van een arts heeft gehad enz enz . Op deze korte afstand is iemand geen neutraal omhulsel waar je maar wat op kan plakken .

Ed Leenders Emma Rijneke ik volg je. Het zijn vier mensen die die dag de trein namen, en daarin zit de willekeurig van de vier. Zonder deze foto wisten ze misschien maar amper hoe hun buur eruit zag, en ook hor ze er zelf uitzagen dat ogenblik.
Het is pas op het moment van de sluitertijd dat er een beeld ontstaat dat vervolgens in het bekijken een samenhang krijgt. Dan pas zijn het niet meer willekeurige mensen die door toeval naast elkaar kwamen.
Als ik als kijker niemand op de foto persoonlijk ken zijn het voor mij neutrale omhulsels die pas vorm krijgen door mijn verhaal.
Ik kan daar opplakken wat ik wil ja, omdat het dan figuranten worden in een beeld.

Martin Pulaski Als fotograaf ben ik geen kunstenaar, ik maak alleen maar snapshots. Jouw foto's, Pascal Cornet, zijn wat mij betreft niet aanstootgevend. Tenzij je ironie aanstootgevend vindt.
Privacy lijkt me, zoals hierboven meermaals wordt opgemerkt, een achterhaald begrip. Iedereen, zeker de kapitalistische bedrijven, weet alles over ons. We worden voortdurend met reclame bestookt waaruit blijkt dat die bedrijven onze meest intieme plekken kennen.
De foto's die ik op mijn reizen maak staan vol onbekende passanten. Ze staan er toevallig op. Dat houdt me niet tegen om sommige van die foto's, als ik ze mooi of welsprekend vind, openbaar te maken. Ik sta zelf ook heel vaak toevallig (of niet) op foto's van passanten. Dat vind ik helemaal niet erg. Zo blijft er een spoor van mij achter. Zo word ik heel tijdelijk vereeuwigd. Leve de passerende fotografen en leve de artistieke vrijheid.

Emma Rijneke Toch heb ik van huis uit meegekregen dat je altijd aan de persoon/ -en in kwestie hoort te vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat je een foto van hen maakt ...Ik zou dat zelf ook waarderen ..

Patsy Magerman Na 45 jaar in Brugge gewoond te hebben zou ik eens de berekening willen maken van het aantal toeristische kiekjes waar ik in figureer. Met zijn miljoenen bezoekers elk jaar zal dat getal wellicht meerdere nullen tellen. Laat ons van geluk spreken dat we (voorlopig) nog vrijgesteld zijn van de Chinese praktijken waar gezichtsherkenning gebruikt wordt om je persoon in kaart te brengen. Laat ons dus nog even genieten van onze beschaafde vrijheid en discreet verder klikken.

Karina Brys Straatfotografie is dood. Ten minste als alle fotografen netjes de regels volgen. Niet doen dus. En herkent iemand zichzelf in je foto en is daar niet blij mee? Snel verwijderen en verder gaan. Maar raad hem/haar dan wel aan ook alle accounts op sociale media te verwijderen, niet meer de googlen, enz., ten minste, als het hen echt menens is met het beschermen van hun privacy.

Pascal Cornet Inderdaad, straatfotografie is dood. Het kan enkel nog op een manier die 'onbeleefd' wordt genoemd. En ja, straatfotografie is altijd in zekere zin een inbreuk, iets ongevraagds. Maar het is toch wel straf: nooit eerder was er zoveel technologie voorhanden om onder meer het leven-zoals-het-is vast te leggen, en nu kan dat niet meer. Het zegt wel iets over de tijd waarin we leven. Ik vraag mij dan af: hoe is het zover gekomen? Vroeger waren mensen blij dat ze op de foto mochten of hooguit onverschillig, nu nemen ze er aanstoot aan. Of toch sommigen. Ik vraag mij dan ook af: hoe komt het dat de enen er aanstoot aan nemen, en de anderen dan weer niet? Waar ligt het verschil? Is er een psychologische verklaring? Of gaat het dan inderdaad enkel om een soort van legalisme, waarbij 'privacy' het sleutelwoord is? Maar wat is vandaag nog privacy?

Ed Leenders Pascal Cornet tuurlijk is er een psychologische verklaring, wie zegt dat je niets moet zoeken achter de geraaktheid van een opmerking of een idee moet zijn eerste les psychoanalyse nog krijgen.
Maar wat het dan juist is waaraan iemand zich ergert is moeilijk te achterhalen, nog meer voor betrokkene zelf. Is het controle verlies? Het niet kunnen verdragen in de schijnwerper te komen als men zelf de enscenering niet in de hand heeft - dit is een kenmerk bvb van Asperger. Misschien eindelijk de 5 minuten faam door verontwaardiging? Reageerders op Facebook (ook ik) kunnen zich afvragen waarom ze menen dat hun idee zo belangrijk is?
Waaraan je je ergert kan je zeker een spirgelbeeld geven van wie je bent.
Maar, fotografen, trek je niet zoveel aan van wat mag en niet mag.

Maarten G. Zoals hierboven al uitgelegd, straatfotografie is helemaal niet dood. Wat is er teveel aan na het nemen van een foto, in het mate van het mogelijke, de persoon daarvan op de hoogte te brengen en te vragen of hij er iets op tegen heeft? Volgens de mij bekende straatfotografen is dat maar normaal.
Is kunst en de kunstenaar zo heilig dat hun onderwerpen er zomaar aan onderworpen zijn?
De redenering, "recht op privacy is achterhaald want wordt constant ondergraven" is een omgekeerde redenering. Het is net omdàt de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht zo onder druk staat dat het recht op privacy extra relevant is. Net zoals, nu iedereen alles zomaar kan kopiëren en verspreiden, het auteursrecht meer relevant is dan ooit.

Dieter De Lathauwer Nee, straatfotografie is helemaal niet dood.
Ja, je mag in de openbare ruimte fotograferen. Ja, je mag personen in die openbare ruimte fotograferen. Nee, je mag deze foto's niet publiceren, online zetten, etc zonder voorafgaandelijke toestemming.
Doe je dat wél, en is de persoon het hoofdonderwerp van de foto, dan zijn er verschillende opties:
- de persoon komt er niet achter
- de persoon komt er wel achter maar heeft er geen probleem mee
- de persoon komt er achter maar heeft er wel een probleem mee.
In dat laatste geval, fotografen, live by the consequences: je hebt gegokt, en verloren, excuses aanbieden en foto verwijderen en kous is af.
Tenzij de foto een maatschappelijk belang dient dat groter is dan dat van de afgebeelde persoon... en dan nog...

Maarten G. vraagt niet eens om de foto te verwijderen, maar uit zijn ongenoegen dat zijn foto zonder op voorhand te vragen online werd geplaatst. Fair. Verontschuldigingen en that's it. Alsof straatfotografie hierdoor dood zou zijn?!

Oh, en voor iedereen die hier voorbeelden van oude fotografen aanhaalt: wetgeving verandert, samenleving verandert, de spreidingssnelheid van foto's verandert, de impact van een foto verandert.

Wist je trouwens dat als een opname op straat gemaakt wordt voor commerciële doeleinden, zelfs als de mensen erop géén hoofdonderwerp zijn, er een legertje mensen klaarstaat om asap naar iedereen die aanwezig is in het beeld te lopen en aan de mouw te sleuren met een briefje om toestemming te geven? En als ze geen toestemming geven desnoods een (kleine) financiele vergoeding? En dat ze daarom vaak met allemaal figuranten werken?

Wat speelt ook een rol: de schadelijkheid van de foto voor de afgebeelde persoon. Dat afwegen tegen recht op vrije meningsuiting. Niet altijd makkelijk.

Waarom het vandaag gevoeliger ligt? Omdat mensen - veel meer dan vroeger - beseffen wat de impact van een foto in een foute context kan zijn? Omdat mensen het beu zijn zo vaak van alle kanten gefotografeerd te worden? Omdat mensen beseffen dat op basis van algoritmes en gezichtsherkenning, Google en Facebook, gemakkelijk kunnen achterhalen wie waar aanwezig was.

Samengevat: je bent afhankelijk van de persoon die wordt afgebeeld. Straatfotografie is niet dood. Wees beleefd tegen de mensen die je fotografeert - vooraf of achteraf; het is dankzij hen dat je een mooie foto hebt gemaakt.

Karina Brys Dieter De Lathauwer ik zei toch precies hetzelfde, maar dan veel korter?

Dieter De Lathauwer Karina Brys ik heb gewoon mijn eigen mening neergeschreven. Als dat overeenkomt met de jouwe, zoveel te beter!

Rob Arbouw oeverloos.. waar is het onderwerp gebleven?

Karina Brys Wie stelt dat je eerst aan het onderwerp moet vragen of je een foto mag publiceren, snapt niets van straatfotografie. De mensen in mijn foto's ken ik toch helemaal niet. Het zijn momentopnames, taferelen, gemaakt en passant, snel, vluchtig.

Pascal Van Hoorebeke That's the whole point, Karina. Nagel op de kop.

Dàt en de vraag (wat nog altijd niet verduidelijkt is) wat het precies inhoudt als iemands “privacy geschonden wordt”, behalve een nietszeggende uitleg over “onbeleefdheid”.

Welk leed wordt er dan aangericht, Maarten?
Deze vraag bedoel ik niet beschimpend of sarcastisch, het is puur uit interesse.

Karina Brys Mogen figureren in een prachtige straatfoto lijkt mij een eer. Voorkomen in een middelmatige of slechte straatfoto is geen ramp. Veel gepubliceerd zal die niet worden :-)

Ed Leenders Pascal Van Hoorebeke uit beleefdheid durf ik niet zeggen dat ik tegen beleefde mensen ben.

Maarten G. Pascal Van Hoorebeke die vraag is ondertussen al drie keer beantwoord. Geen wonder dat het oeverloos blijft doorkabbelen. Lezen helpt.
Het is zeker waar Karina, dat bij veel foto's waarbij toevallige passanten figureren, onmogelijk is noch vooraf of achteraf toestemming te vragen. Daar heb ik ook geen probleem mee. Dan kan het onderwerp bij publicatie indien gewenst nog verwijdering vragen.
Hier was dit natuurlijk niet het geval. PC nam verdoken foto ('s) zonder te vragen, vooraf en achteraf, terwijl op een minstens 40 minuten (hangt af of hij in Gent of Brugge afstapte) lange treinrit daar tijd genoeg voor was. Dàt stoort me.

Luc Rabaey Volgens mij worden aangehaalde 'problemen', onnodig uitvergrooot. Ik heb in de afgelopen twintig jaar tienduizenden straatfoto's genomen. Eén keer kreeg ik in Brussel last met een groep jongeren die zich nogal agressief gedroeg - ze eisten uiteindelijk om de foto's te verwijderen - die wellicht over nog andere zaken problemen maken. Eén keer in de V.S. kreeg ik te maken met een mevrouw die meende dat ik haar dochtertje had gefotografeerd, waarop ze een security man van een winkelcentrum aansprak om tussen te komen. Toen de man de foto te zien kreeg, zag hij er geen graten in en de vrouw trok zich terug. Onervaren straatfotografen veroorzaken vaak zelf problemen omdat ze onzeker zijn over de legitimiteit van hun aanwezigheid als documentarist van samenlevingen. Ze vallen te veel op, fotograferen te traag, met camera's die lijken op sluiptuigen die ook door paparazo-fotografen worden gebruik.

Ed Leenders Luc Rabaey nou ja, problemen uitvergroot?
Er is iemand die vindt dat hem gevraagd had moeten worden of het oké was van hem een foto te nemen. Misschien niet op het ogenblik van de opname maar dan toch erna.
En we (ik) nemen daar actie van een brengen verschillende meningen in. Meer is het ook niet. Het leven gaat gewoon verder en Pascal verwijdert misschien de foto. (Of brengt een zwart balkje voor één iemands ogen.)

Emma Rijneke Ik denk dat er een groot verschil is tussen het fotograferen van passanten op straat en het vastleggen van iemand dichtbij . Alsof er om iemand een denkbeeldige grens ligt: tot hier en niet verder . De mens die je als passant fotografeert blijft eerder onaangetast in zijn privëwerd van dat specifieke moment dan de persoon die zich op korte afstand van de fotograaf bevindt. Geen enkele fotograaf weet zonder zich te hebben geïnformeerd iets af van de gevoelstoestand van de van dichtbij vast te leggen persoon. Dan kan men dat denk ik als een inbreuk in de privësfeer ervaren.

Ed Leenders Emma Rijneke aha, zo zie jij het begrip inbreuk.

Gert de Jager Het gaat niet om paranoia en ook niet om privacy. Het gaat om het recht om menselijke autonomie. Om het recht om zelf te bepalen hoe je je presenteert en hoe je wordt gerepresenteerd. Om het recht om niet te worden gedefinieerd door de blik van een ander.

Pascal Cornet "Niet te worden gedefinieerd door de blik van een ander." Daarom lopen de vrouwen in Afghanistan in boerka's rond. Alleen is het daar geen recht maar een plicht. Wij worden voortdurend gedefinieerd door de blik van de ander, Gert de Jager. Gelukkig maar, zou ik zeggen.

Gert de Jager Het lijkt me geen juiste vergelijking - zeker niet in de context van deze discussie. Daarin gaat het om de openbaarmaking van de fixatie van een blik. Om - hoe je ook wendt of keert en met welke mooie, esthetische en humanistische edoelingen dan ook - een vorm van machtsuitoefening waar een menselijk subject niet om gevraagd heeft. De fotograaf doet een voorstel aan een publiek om een bepaalde manier naar me te kijken en niet ik. Leve de fictie!

Gert de Jager Over het trauma van de blik van een ander heeft overigens Sartre prachtig geschreven.

Pascal Cornet De fotograaf stelt hier een manier voor om te kijken naar deze mensen die getuigt van alle mogelijke respect. Akkoord, het was misschien 'onbeleefd' hen buiten hun weten om te fotograferen en de foto te publiceren, maar ondertussen maken ze wel deel uit van een verhaal waarin hun op geen enkele manier onrecht wordt aangedaan. Ik zie echt het probleem niet. Ik zou nooit bezwaar aantekenen indien ik zelf een van die vier zou zijn. De foto gaat over de atomisering van onze samenleving. Die atomisering houdt onder meer in dat we op de trein en op zeer veel andere plaatsen geen contact meer met elkaar hebben, en ook dat we niet meer 'op een bepaalde manier' naar mensen mogen kijken. Boerka en #MeToo, één strijd. Oké, laat ons dan maar allemaal naar het schermpje van onze smartphones turen. Dan vermijden we de blik van de ander, die nochtans essentieel is om onze identiteit te definiëren. En op die manier zijn we... niemand. Even goede vrienden hoor, maar wel een beetje een trieste en eenzame wereld.

Gert de Jager Ik vind een mooie foto. Maar ik zou het niet leuk vinden als ik de mijnheer rechts was en ik kwam de foto tegen in een tijdschrift. Niet omdat ik me zou schamen voor mijn dutje in de metro, maar omdat ik een betekenispion zou zijn geworden in andermans verhaal. Het verhaal in het eerste commentaar hierboven, het verhaal van Pascal Cornet. Ik ben er zelf toch ook nog? Mag ik ook nog wat zeggen? Vraag mij wat! Die fotograaf - hij lijkt mijn blik wel te vermijden...

Ed Leenders Gert de Jager maar we zijn betekenispionnen in andermans verhaal en pas zo worden wij onszelf. Wij ontplooien ons in de blik van de Ander. (Omdat jij over Sartre begon, Lacan geeft een mooie aanvulling op Sartre.)

Ed Leenders Jij verwijst terecht naar het trauma van de blik.
Maar tegenwoordig neemt het vooral hysterische reacties teweeg.

Gert de Jager Ed Leenders Ontplooien als pion? Of als gelijkwaardige? Als gesprekspartner?

Ed Leenders Gert de Jager als het imaginaire ego. En dat vindt zich nooit gelijkwaardig. Niet?

Gert de Jager Ed Leenders Misschien is het wel een noodzakelijke fictie in het maatschappelijk verkeer.

Herman Jacobs Er bestaat helemaal geen 'recht om niet te worden gedefinieerd door de blik van een ander': dat is een narcistisch waanidee.

Gert de Jager Herman Jacobs Jezelf dat recht toe-eigenen lijkt me juist ... Enzovoorts. Dit worden jij-bakken volgens een vertrouwd psycho-analytisch stramien. Ik zei het al: leve de fictie.

Ed Leenders Gert de Jager jij zei hogerop reeds "ik ben er zelf toch ook nog - vraag me wat" waarmee je al aangaf dat 'recht' op niet gedefinieerd te worden eist.
Maar je wordt altijd in ogenschouw genomen. Veel kennissen en vrienden van je hebben een ander beeld van je dan jijzelf.
Denken dat jijzelf het juiste beeld hebt over jezelf is vreemd. Daar reeds start de fictie.
Als er een dier is dat zichzelf niet kent is het de mens, toch?

Gert de Jager Ed Leenders Dat is allemaal waar, maar het is wat mij betreft niet de kern van de discussie. Die gaat om machtsuitoefening. Aan de ogenschouw van vrienden en kennissen geef je je vrijwillig over. Fotograaf en gefotografeerde hebben geen gelijkwaardige verhouding en positie.

Pascal Cornet Inderdaad, Gert de Jager. Ik ben het daarmee eens. Er is een asymmetrische verhouding tussen de fotograaf en zijn onderwerp. De fotograaf neemt iets, zonder het te vragen. (Je kunt dat 'onbeleefd' noemen.) Het enige wat hij kan teruggeven, is schoonheid en betekenis. Die transactie is onbecijferbaar, nemen en geven zijn niet tegen elkaar af te wegen. Maar ik vind het wel een zinvolle verhouding. Een waarin het respect altijd mogelijk blijft, ook al wordt ze niet gedekt door om het even welke portretrecht- of GDPR-regeling.

Ed Leenders Gert de Jager en bij mij gaat het niet om de gefotografeerden in deze prent van Pascal. Het gaat om het sfeerbeeld. En wat méér is, dit sfeerbeeld heeft zich ook opgedrongen aan degene die vervolgens kadreert en de sluiter indrukt.
Een beetje grappig zou je kunnen zeggen dat degene die de foto maakt het eerste slachtoffer is van een machtsverhouding. Het beeld overvalt hem ook maar ha ha...

Rob Arbouw zijn jullie nou nog niet klaar?

Pascal Cornet Proficiat, Rob Arbouw, u hebt de 100ste commentaar geschreven!

Rob Arbouw hahaha

Marc Schepers Het probleem stelt zich wanneer mensen niet op die wijze willen gefotografeerd worden als die de fotograaf interessant vindt. Bij Gisele Freund Photography and society, wordt daar al over gesproken Die gevoeligheden zijn natuurlijk toegenomen (om allerrlei redenen) maar de kern blijft dezelfde.