donderdag 17 april 2014

tour 13



5 maart 2014

Vandaag spreek ik met Didier over mijn reisplannen. Dat gebeurt tijdens een fietstochtje in de omgeving van Brugge. Didier is met zijn Brompton-plooifiets per trein hierheen gekomen. Er staat zo’n lederen Brooks-zadel op. Dat vormt zich volledig naar je achterste, weet Didier. Het leder is mooi gepatineerd, de koperen klinknagels blinken in de zon want het is een mooie dag. Je kunt beter een smal zadel nemen, althans een met een zo gering mogelijk zitoppervlak, adviseert Didier. Hoe minder contact je maakt met je achterste, hoe minder wrijving en hoe geringer de kans op zadelpijn. En ook hoe minder je zweet. Didier is stellig in het veroordelen van het zadel dat nu op mijn Koga is gemonteerd. Daar ga ik volgens hem vast en zeker miserie mee hebben. Ik herinner mij hoe nochtans de verkoper in Oostburg, Cornelis, met veel poeha ons indertijd dat zadel heeft aangesmeerd toen we er onze fietsen gingen kopen. We moesten op een soort van meetstoel zitten, het contact van onze heupuitstekels met ik-weet-niet-wat werd zorgvuldig opgemeten, en op basis van de aldus verkregen informatie werd uitgemaakt welk zadel we het beste konden aanschaffen. Nu moet ik wel zeggen dat ik toch al eens een week honderd kilometer en meer per dag met dat zadel heb rondgereden, en dat het ging. Ik had wel zadelpijn na een dag of twee, maar dat ging over. Zadelpijn is hoe dan ook een van mijn grootste angsten. Ik vrees dat het in die mate een probleem zou kunnen vormen dat het een voorspoedig verloop van mijn reis in gevaar brengt.

Didier vindt overigens ook mijn kilometerbegroting wat ambitieus. Zoals ik mijn reis nu plan, moet ik gemiddeld 100 kilometer per dag afleggen, en dat 26 dagen aan een stuk. Dat is niet gering. Didier heeft er zo zijn twijfels bij. Ik leg hem uit dat ik in de eerste week dagelijks niet meer dan 90 kilometer wil afleggen. Voorzichtig beginnen, en dan, naarmate de conditie verbetert en ik in een fietstrance kom, opdrijven. Om dan op de terugweg zoveel mogelijk afstand per dag af te leggen. Desnoods tot 130 of zelfs 150 kilometer per dag als de wind gunstig zit. Didier aanhoort mijn betoog. Hij spreekt me niet tegen, maar ik kan aan zijn frons zien dat hij er toch zijn twijfels bij heeft.