Betrokkenheid
Zo ook regisseur Lucas Belvaux. Hij koos Le Havre uit om er
zijn psychologisch-morele thriller 38
témoins te filmen, een adaptatie van de roman Est-ce ainsi que les femmes meurent? van Didier Decoin. De straten,
ramen en gaanderijen fungeren als vistas, uitkijkposten en coulissen. En de
acteurs, die vaak verwikkeld zijn in langdurig uitgesponnen stiltes of
gesprekken, lijken soms echt theater te spelen, meer dan film in elk geval. De
actie blijft tot een minimum beperkt, dit is vooral een praatfilm. Typisch
Frans, zou je kunnen zeggen.
Maar het is een goede praatfilm want Belvaux snijdt een
bijzonder interessant thema aan, waardoor we ons allen kunnen aangesproken
voelen.
In de kaarsrechte rue de Paris wordt een jonge vrouw
vermoord. Midden in de nacht – en zoals het in alle Franse steden midden in de
nacht behoorlijk stil kan zijn, is het ook in Le Havre, zelfs in de rue de
Paris, behoorlijk stil. Oorverdovend. De vrouw wordt in twee tijden afgeslacht.
En bij beide aanvallen slaakt ze een gruwelijke, onmenselijke, zeer langdurige
kreet. Die kreten horen we niet, maar wel horen we tijdens de reconstructie de
stand-in van het slachtoffer imiterend gillen.
Niemand in de dichtbevolkte buurt heeft iets gehoord. Iedereen zegt niets gehoord te hebben. De politie vindt in eerste instantie geen
getuigen. Tot Pierre spreekt: hij heeft wél iets gehoord en wordt aangevreten
door wroeging: mocht hij op tijd het slachtoffer van de steekpartij ter hulp
zijn gesneld, dan had ze het misschien overleefd.
Pierre voelt zich schuldig omwille van zijn lafheid en onverschilligheid,
en vat de moed op ervoor uit te komen. Dat komt hem op de afwijzing en haat te
staan van de 37 anderen. Ook de onderzoeksrechter had het liever anders gezien
want nu moet hij het onderzoek overdoen en alle 38 getuigen, want dat zijn ze,
opnieuw ondervragen. Hij vraagt zich trouwens af of dat wel zin heeft. De zaak
zal via de media alle Fransen aangrijpen. Iedereen zal – aldus de
onderzoeksrechter, en het is duidelijk dat hij de aanklacht van Belvaux
vertolkt – in de onverschilligheid van de 38 een alibi zien voor de eigen
onverschilligheid ten aanzien van andere calamiteiten.
38 témoins is een
bijzondere film omdat Lucas Belvaux de overtuigingskracht van zijn boodschap
kracht bijzet door de toeschouwer op het verkeerde been te zetten: je verwacht
aanvankelijk dat het verhaal een zoveelste whodunit
wordt. Niets is minder waar: niet ‘Wie is de moordenaar?’ is de vraag, wel
‘Wie zijn de getuigen?’ En zo creëert Belvaux de mogelijkheid om zijn publiek
prangende vragen voor te schotelen in verband met de plicht om mensen in nood
te helpen, het schuldig verzuim en de gewetenswroeging die er het gevolg van
kan zijn, gemeenschapszin.
In verband met dat laatste nog dit. Op meerdere momenten in
zijn film toont Belvaux hoe mensen uit de buurt – ook sommigen van de 38 – bloemen en
kaarsjes plaatsen op de plek waar de jonge vrouw is vermoord. Protest tegen
zinloos geweld heet zoiets. We kennen het fenomeen: het is bijzonder
mediageniek. Ook de begrafenisplechtigheid wordt massaal bijgewoond. Maar,
suggereert Belvaux, zou het niet beter zijn om die betrokkenheid op een juister
moment aan de dag te leggen? Het is een confronterende, zeer leerzame vraag.
Na enkele dagen van gedoogde rouw worden, om de reconstructie mogelijk te maken, bloemen en kaarsjes van het trottoir weggespoten.
Na enkele dagen van gedoogde rouw worden, om de reconstructie mogelijk te maken, bloemen en kaarsjes van het trottoir weggespoten.