



Om halfnegen stappen we in de bus voor een rit naar de vlakbij gelegen kloosters, waarvan we er vijftal bezoeken.


Op de middag eten we in een afspanning waar buiten de man staat te barbecueën en binnen een potige en zeer fotogenieke dame bijzonder efficiënt de bediening verzekert. We eten een voortreffelijke salade met ajuin, zwarte olijven en tomaat-die-naar-tomaat-smaakt. E heeft het over ‘de jeugd van tegenwoordig’.
De uiteenzettingen van G her en der in de kloosters:
Vooraf: ‘In de shop kunt u een boek kopen. Niet om de commercie te doen draaien. Neen, niet de commercie moet draaien, de boeken moeten gelezen worden.’
Op de binnenplaats van een van de kloosters: ‘Stel, wij moeten op een plein een boom planten. Wij zijn geneigd die boom centraal op dat plein te planten. Hier staat hij in een hoek. Waarom? Omdat op die manier de banken langs de zijden van het plein beschaduwd zijn. Wij zouden die boom centraal plaatsen omdat wij te veel denken. Wij zijn de spontaniteit, die nodig is voor goede architectuur, kwijt. De boom, zoals hij er nu staat, valt niet op. Net zoals wij die beiaard nog niet hadden opgemerkt toen die non erop begon te spelen. Dat is goed. Goede architectuur is onzichtbare architectuur.’
Op de binnenplaats van een van de kloosters: ‘Hier gaat het over open- en geslotenheid. Wij moeten ons openen om het religieuze te ontvangen. Om God in ons toe te laten. Zo is het ook in de pedagogische situatie: ook daar is openheid vereist. De studenten moeten goed voedsel krijgen. Dat is moeilijk in een fastfoodtijd.’
Bij de muurschilderingen: ‘De abstractie van deze schilderingen leidt uiteindelijk tot Malevitch. De iconen moeten geen licht krijgen, ze géven licht. Malevitch wilde het religieuze vervangen door het industriële en schilderde daarom, met zijn zwarte vierkant, de afwezigheid van licht. Ook dat is de essentie van onderwijs: de oudere geeft zijn licht door aan de jongere. Het doorgeven van loutere feitenkennis heeft niets met onderwijs te maken. Er is een verschil tussen weten, ervaren en beseffen.’
Samen met B, P, A en S daal ik van de Meteorenrots het voetpad naar Kalampaka af, terwijl de anderen gewoon de bus nemen. Zij bezoeken nog de kerk van Kalampaka terwijl wij in het stadje een Mythos-biertje drinken. De onvermijdelijke televisie staat hier op de onvermijdelijke variétéshow met de onvermijdelijke schaarsgeklede vertegenwoordigers van het borsten- en billensoort. Ze doen niet eens de moeite om simultáán te playbacken.
Tijdens het avondeten met onder meer J en D gaat het over huisdieren en de spookverhalen die nieuwe bewoners van oude huizen soms Poltergeistgewijs uit de slaap houden. J, altijd in voor een straf verhaal, vertelt over zo’n huis. Een van de kamers was onmogelijk te verwarmen. Bleek dat in die kamer een broedermoord had plaatsgevonden. De nieuwe bewoners zochten uiteindelijk andere oorden op. Nog andere gespreksonderwerpen dienen zich aan: dissecties en het slachten van kippen. J vertelt nog over zijn buurman François. François is duivenmelker. Zijn duiven vliegen regelmatig prijzen en François heeft de duivenmelkersziekte.
Van de Meteora zal ik vooral het landschap onthouden, denk ik. Ik heb, uiteraard, veel foto’s gemaakt. Te veel. Het bleek moeilijk het ansichtkaartgenre te vermijden.