zondag 22 mei 2005

76 * 27,89 * 799

Na drie weken eindelijk nog eens de fiets op. Ik kom vijf minuten te laat op de afspraakplaats, Steenbrugge - dat is dus al meteen achtervolgen geblazen. Ter hoogte van Moerbrugge haal ik het omvangrijke (dertien) pelotonnetje in. Omdat ik de hele tijd achteraan blijf rijden om te recupereren, zijn er ter hoogte van Aalter nog die verwonderd opkijken wanneer ze me zien: ‘Tiens, waar kom jij ineens vandaan?’ De wind waait wispelturig. Nu eens van links, dan van rechts, maar toch vaak in de rug. Ik spreek met R over Palermo en een nieuw opgegraven Romeinse villa in de Siciliaanse bergen: hij was net terug van een reis daarheen. Ik vroeg de minister hoe het op zijn werk is, maar ik kreeg geen commentaar. Op de brug over het kanaal in Zomergem kan ik me niet inhouden en doe mee aan het jongensachtige sprintje om het eerst boven. Bij het terugkeren langs de dubbele vaart richting Damme is er – alweer – een lekke band. In afwachting doe ik op een bank een praatje met J. Het gaat over bloeddruk en suizeligheden. Mannen in het midden van hun leven. In Damme gaat het hele gezelschap iets drinken. Er worden afspraken gemaakt voor de rit in Noord-Frankrijk op 19 juni. Het laatste stuk, langs de Damse Vaart, rijd ik samen met D tegen de strakke wind in naar huis.