woensdag 23 maart 2005

50 * 27,85 * 339

Ik rijd door de mooiste lentedag het geijkte parcours van vorig jaar: Damme, de baan naar Lapscheure tot aan het dubbelkanaal en daar rechtsaf, achter Moerkerke om naar Donk, aan bordeel ‘One’ het gebied in tussen de dorpen Sijsele, Maldegem en Oedelem langs – ik raadpleeg de stafkaart – plekken die als toponiem Veldhoek, Tegelhoogte en Kattine voeren. Op de Tegelhoogte word ik bijgebeend door twee wielervrienden van de zondagvoormiddag die midweeks blijkbaar ook wat bijtrainen. Maar lang blijven we niet samen. De hele rit luister ik naar Tori Amos, niet de nieuwe cd maar die oude met de twee falluszwammen op de cover. ‘When you’re gonna make up your mind?’ ‘t Is op het randje van de pathetiek, maar nog net ontroerend genoeg om naar de keel te grijpen. Ik word een paar keer opgehouden door aan landbouwactiviteit gelieerde obstakels: het vullen van een aardappelplantmachine, een kraan op een oplegger… De velden stinken naar kunstmest. Het aantal gevelde populieren is niet te tellen: er zijn er in elk geval honderden, veel meer dan andere jaren – een echte kaalslag.