zaterdag 30 januari 2016

facebookbericht 882

Japan is natuurlijk nog altijd in shock nadat het in nauwelijks enkele decennia tijd een eeuwenoude, zeer verfijnde en gesofisticeerde beschaving heeft zien teloorgaan. Overigens zou ik het niet erg vinden dat ze in- en uitstappen zoals bij ons, maar ondertussen wat vriendelijker met walvissen omspringen. Neen, de hier getoonde discipline, waar op zich uiteraard niets mis mee is, vormt voor mij geen bewijs van benijdenswaardige beschaving, laat staan dat het een reden zou zijn om landen waar het in- en uitstappen wat chaotischer verloopt onbeschaafd te noemen. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik een dergelijke Japanse levensstijl niet hoef te delen. Geef mij maar de Franse, of desnoods Belgische, slag. Beleefd, maar met mate en zonder voortdurend te moeten buigen als een knipmes. Ik stap elke dag in en uit de trein, en kan getuigen: het verloopt bij ons al bij al toch vrij ordentelijk.