donderdag 21 januari 2016

parallel 53


Dag en nacht geconfronteerd met het schijnbaar slechts uit hindernissen bestaande apparaat dat meer en meer een aanslag deed op mijn zenuwen, heb ik mijn naspeuringen een tijdlang opgeschort en ben ik op een morgen, toen mij om een of andere reden de vijfenvijftig karmozijnrode delen in de bekenkast aan de Šporkova te binnen schoten, gaan lezen in de mij tot dan toe onbekende romans van Balzac, en wel in de geschiedenis van de door Vĕra genoemde kolonel Chabert, een man wiens roemrijke loopbaan in dienst van de keizer afbreekt op het slagveld van Eylau wanneer hij, getroffen door een sabelhouw, bewusteloos uit het zadel op de grond valt.

W.G. Sebald, Austerlitz, 315

ǁ

Deze kolonel, genaamd Chabert, die aan het hoofd van een regiment cavalerie staat, krijgt in de loop van het gevecht een geweldige sabelslag op zijn schedel.

Javier Marías, De verliefden, 139