vrijdag 8 januari 2016

vierenvijftig 89

TORENBRAND / OESTERS / KILORIT / CASH

1 januari 2016

vrijdag

In Dubai staat een gebouw even hoog als de Eiffeltoren, maar drie keer minder hoog dan die ernaast, die de hoogste ter wereld is, in de fik en wat zeggen ze daar, doodleuk: ‘Laat het vuurwerk maar doorgaan!’ Welnu, dit is al meteen een beeld van het jaar: het schip zinkt maar het orkest blijft spelen; we dansen op de rand van de vulkaan. ¶

(...) Dit keer bracht ze creuses mee, maar de zin erin verging me toen ik opeens in een slijkexemplaar beet. Buiten werden de eerste vuurpijlen afgeschoten, ik stak mijn laatste sigaret aan. Van het jaar, van mijn leven – al heb ik nog even. (...) ¶

Ik stap op mijn fiets voor een kilorit en denk verheugd: wat ben ik een bofkont dat ik niet moet aanschuiven bij een of andere moeder of schoonmoeder voor alweer een lading taart en koffie-met-gebak-en-een-druppel, en die conversaties die maar blijven duren en nergens op uitdraaien tenzij ze al vastlopen in politiek gestuurde ruzies. Neen, dan haal ik liever een frisse neus in de polders, ook al zijn ze grijs. Vijftien kilometer later sta ik met een lekke band langs de kant. (…) ¶

© rr
Een documentaire over Johnny Cash. Wat een gigantische dip heeft die man gekend, in zijn carrière. Vanaf de jaren zeventig al ging het ferm bergaf. Hij vond zichzelf niet meer uit, was niet meer ‘relevant’. Wat een vernietigend woord, eigenlijk. Achteraf kun je de smakeloosheid van dat tijdperk hieraan aflezen: dat er opeens geen plaats meer was voor zo’n grootheid. Glamrock, soul en punk zetten de toon, in een grote schoonmaakoperatie werd alles wat naar traditie of roots verwees, in het geval van Cash de countrymuziek, op een hoop geveegd. Pas veel later zou het terugkomen – Cash werd in 1993 opgevist door Rick Rubin van American Records, en wellicht heeft ook U2 hierin een rol gespeeld door de man datzelfde jaar te laten meezingen op ‘The Wanderer’ en door hem in 2000 een cover te laten maken van ‘One’. Zo heb ook ik hem alsnog weten te vinden.