dinsdag 7 augustus 2012

schrikkel 206c en 206d

Vlakbij het grote centrale plein van ‘historisch’ Trier – ‘historisch’ met fel aangedikte aanhalingstekens vanwege 1945 – nemen we plaats op een terrasje voor een laatste dronk. Vlakbij staat zo’n antieke BMW Isetta , zo eentje waarbij de enige deur bestaat uit de voorkant van het tuig, dat maar aan twee mensen plaats biedt. (Ik dacht eerst dat het een Messerschmidt was, maar dat blijkt dus fout.) Het wagentje is achteraan smaller dan vooraan, wat het een heel bizarre vorm verleent die, zeker nu je dit voertuig nergens nog te zien krijgt, moeiteloos de blik weet te vangen. Althans de blik van mannen want van op onze observatiepost kunnen we empirisch vaststellen dat alle vrouwen het eigenaardige en opvallende object  straal negeren, terwijl daarentegen alle mannen het minstens een blik gunnen maar er zelfs meestal voor de pas inhouden, het beginnen te bestuderen en – in bepaalde gevallen – zelfs hun (vrouwelijk of uit een kind bestaande) gezelschap erop attent maken. Een jongensachtig enthousiasme dat vrijwel altijd op een welwillende desinteresse stuit.
De hier gestationeerde BMW Isetta fungeert als wegwijzer naar het nabije Speelgoedmuseum. Wat mij naadloos bij de grote speelgoedwinkel Speilzeugparadies aan de Nagelstrasse brengt waar we ook even binnenliepen, verdeelpunt van het modelspoorbaanmerk Märklin in de regio. Ook daar is de afdeling techniek een loutere mannenkwestie – wie in de poppenwinkel moet zijn, gaat daar dwars doorheen zonder de vernuftig vervaardigde, minutieus gedetailleerde en peperdure locomotiefmodellen ook maar een blik te gunnen. Het zijn gescheiden werelden.