maandag 27 augustus 2012

schrikkel 232

Brugge heeft zijn jaarlijkse Heilige Bloedprocessie maar om de vijf jaar rukt ook de Gouden Boomstoet uit, een driedimensionaal stripverhaal dat enkele notoire bladzijden uit het geschiedenisboek van de stad moet verbeelden. Ik heb die stoet nooit gezien, niet omdat ik er iets op tegen heb maar stoeten zijn niet mijn artikel, ik laat dat over aan de experts. Ik hou eigenlijk meer van de nervositeit vooraf. De figuranten die vlakbij de startplek op en neer draven, de toeristen die van niets weten die aan de toeristen die speciaal voor dit evenement naar Brugge zijn gekomen vragen wat er op til staat, de middenstanders die hun stoeltjes op het trottoir plaatsen. Niet om barmhartig vermoeide passanten een mooie en comfortabele uitkijk te verschaffen maar om te verhuren natuurlijk. Blijkbaar is dat geregeld, allemaal, want een agent komt alles verifiëren, tellen en optekenen. Laat de paarden, de reuzen, de acteurs-voor-één-dag nu maar komen! En laat ons hopen dat het niet begint te regenen want daar kunnen de kostuums van velours niet tegen!