donderdag 9 augustus 2012

schrikkel 209

(Vooraf: ik verzoek alle anti-intellectualisten die mij, overigens geheel ten onrechte, van intellectualisme verdenken (zij zouden beter paranoïa noemen als mogelijke aandoening) mij even te verontschuldigen maar soms is het echt onvermijdelijk om een geleerd woord te gebruiken. Let dus op, er komt een geleerd woord.) In het chiasma (dat was het geleerde woord) staan twee woordparen in spiegelbeeld kruiselings tegenover elkaar. Dat is wat abstract. Daarom geef ik, enigszins betuttelend, een voorbeeld: deze versregels van Bloem (die ik van Wikipedia pluk maar ze zijn daarom niet minder mooi): ‘Denkend aan de dood kan ik niet slapen / En niet slapend denk ik aan de dood’. Dood-slapen / slapen-dood. Mooi hé? Maar het kan ook met andere objecten, of items, dan met woorden. Het kan ook in de niet-talige werkelijkheid, met kleuren bijvoorbeeld. Dat merk ik wanneer ik in de Aardenburgse Weg in Sint-Kruis langs deze compositie met bloeiende hortensia’s en gezinswagens fiets.