zaterdag 12 februari 2011

gisteren en vandaag 41

Van gisteren zal de ontroering van H. en F. toen ik hun Amalia Rodriguez liet bekijken mij bijblijven en zal ik zeker ook onthouden hoe mooi F. het gedicht ‘Autopsicografia’ – in het Portugees – voorlas:

O poeta é um fingidor.
Finge tão completamente
Que chega a fingir que é dor
A dor que deveras sente.


E os que lêem o que escreve,
Na dor lida sentem bem,
Não as duas que ele teve,
Mas só a que eles não têm.


E assim nas calhas de roda
Gira, a entreter a razão,
Esse comboio de corda
Que se chama coração.


Vandaag moet er gewerkt worden aan Poëziekrant maar zal er zeker ook tijd zijn voor lectuur. Mijn kinderen komen middageten. Van vijf tot zes lees ik in boekhandel Raaklijn enkele ‘beklijvende’ passages uit verschillende boeken voor. Wat de avond verder nog brengen zal, is niet duidelijk. Misschien bekijken we een film.