zondag 19 oktober 2008

60 * 28,81 * 1990

Ja, dat heb je met een groep mannen van middelbare leeftijd: R blijft thuis met bloeddrukproblemen, E heeft onverwachts een longembolie opgedaan, D zit met een kapotte knie thuis naar De Zevende Dag te kijken en dan zijn er nog een paar die niet thuisblijven omdat ze niet graag fietsen op zondagmorgen. Maar gelukkig is er J, die opnieuw aan de start verschijnt – al moet hij, nog maar net voorbij Oudenburg, rechtsomkeert maken omdat zijn hartslagteller rood uitslaat. Zelf ben ik ook weer van de partij, het is geleden van 22 juni dat ik me nog eens op een zondagochtend om negen uur bij elkaar wist te rapen voor de wekelijkse afspraak. De heren houden er een stevig tempo op na langs eerst de Oostendse en dan de Nieuwpoortse Vaart. Ter hoogte van Leffinge houd ik het ook voor bekeken – een rit tot helemaal in Wulpen en terug, zoals aangekondigd, zie ik niet zitten. Ik keer terug langs Zevekote, Nieuwerkerke en Jabbeke. Daar zoekt de firma Depret ‘medewerkers voor aangenaam werk’ en pakt een basisschool uit met de slogan ‘verbindende communicatie’. Ik zie glimmende kleikluiten in de omgeploegde velden, opvliegende spreeuwenzwermen, zeven of acht keer op een digitale display dat het 10 °C is en in de disparate, troosteloze, knettergekke architectuur van deze contreien talloze te maken foto’s. Ik passeer langs J’s huis en zie zijn Gazelle tegen de gevel staan: hij is veilig thuisgekomen.