dinsdag 25 december 2007

Dag 119 vVH&C

071215 en 071225 – Tja, literatuur. De betrekkelijkheid ervan. Ik vind in de kringloopwinkel twee ongelezen Pynchon-pockets. Gravity’s Rainbow en V, samen 1250 bladzijden, voor 1 euro respectievelijk 75 eurocent. Ze stonden er tussen de Konsaliks en de Dokter Vlimmens. Voor een doos met een vijftiental romans, die ik dubbel heb of om andere redenen afvoer en die ik niemand nog ten geschenke durf te geven, krijg ik in De Eenhoorn in de Ezelstraat 17 euro. ’s Anderendaags ligt een van de boeken uit die doos, Het boek der herinneringen van Péter Nádas, voor 12,50 euro in de etalage. ‘Maximum 1 euro’ is ook ongeveer de prijs die mij in het vooruitzicht wordt gesteld in de tweedehandseboekenwinkel aan de spoorwegbrug van Steenbrugge. Daar, en in De Eenhoorn, ben ik binnengestapt omdat De Elder, waar ik tot nu toe mijn boeken kon slijten (en er zelf ook al veel heb gekocht), geen literatuur meer inkoopt. ‘De mensen lezen niet meer.’ Bij Arthur, ook in de Langestraat, moet ik niet meer gaan want hij houdt het binnenkort voor bekeken. Ook hij klaagde een tijd geleden zijn nood: ‘Er is geen interesse meer voor bellettrie.’

En nu moet ik die Pynchon lezen, natuurlijk!