woensdag 19 april 2017

facebookbericht 976



over het verkeerscirculatieplan in Gent

Ik ken al die details niet, heb ook niet de ambitie noch de tijd om mij erin te verdiepen. Het enige wat ik wou zeggen is dat het me opviel dat ik gisteren via de berichtgeving niets vernam over de invulling van de doemscenario's die ik hier, maar ook bij anderen, voorgespiegeld kreeg. Natuurlijk zullen er verbeteringen mogelijk zijn, en natuurlijk is de manier waarop die plannen tot stand komen altijd wel voor discussie vatbaar. Maar we mogen niet blind zijn voor het feit dat velen vaak liever toegeven aan hun angst voor verandering dan aan het uitzicht op een mogelijke verbetering van de situatie. En het is bijvoorbeeld niet automatisch zo dat omdat Gent geen lering heeft getrokken uit Kopenhagen de situatie in Kopenhagen vandaag slechter zou zijn dan voor de invoering van het mobiliteitsplan aldaar. Daaruit volgt zelfs niet dat de situatie in Gent vandaag slechter zou zijn dan vorige week. Maar om daarover conclusies te trekken is het misschien nog iets te vroeg: misschien zijn veel auto's nu net weggebleven uit schrik voor het nieuwe plan. Wat op zich natuurlijk niet slecht is want – daar zijn we het toch over eens? – hoe minder auto's in de stad hoe beter. En zeg nu zelf: weegt twaalf minuten in de file staan door het circulatieplan op tegen de voordelen: ruimte, stilte, lucht en een in het algemeen veel vriendelijkere en leefbaardere sfeer? We zijn het veel te gewoon geworden dat onze steden ingenomen zijn door auto's. Ben je al eens in Erfurt geweest? Moet je eens doen. Er zullen daar ook wel een paar middenstanders tegen het bannen van Koning Auto hebben geprotesteerd. En misschien staan ze daar ook twaalf minuten langer in de file op de stadsring. Maar wat een aangename stad!

Ik begrijp die hele discussie eigenlijk niet. Onze steden zijn te klein voor al die auto's. Dus moet je ervoor zorgen dat er weinig of geen auto's in de stad komen. Mét auto's leg je alle afstanden sneller te voet of met de fiets af. Het openbaar vervoer kan beter, dat is waar. Maar wat is het punt eigenlijk? Dat we met de auto tot vlak voor de winkel in de winkelstraat moeten zien te geraken?