vrijdag 11 november 2022

notitie 309

CONSENSUS

 

Tenzij ik op een andere planeet leef, maar ik dacht dat er toch stilaan een consensus over was ontstaan: cruiseschepen zijn ultravervuilend en bijgevolg absoluut geen optie voor uw volgende vakantie. Ik weet niet hoeveel autoverkeer je tegenover één in bijvoorbeeld de haven van Antwerpen aanmerende luxepassagiersboot kunt plaatsen als veroorzaker van een even grote hoeveelheid CO2-uitstoot, maar ik hoorde of las het ergens en ik herinner me niet meer het exacte cijfer maar wel mijn stomverbaasdheid: het was werkelijk impressionant veel. Ik bedoel: veel autoverkeer tegenover die ene boot. Ergens is het logisch natuurlijk: zo’n vaartuig is werkelijk enorm groot, het vergt heel veel energie om het vooruit te stuwen en, ja, die energie wordt nog altijd niet door iets anders dan door zwaar vervuilende diesel opgewekt. Kijk maar naar de permanente bruine smogwolk die voor onze kust boven de vaarroute naar Rotterdam en Antwerpen hangt en je weet hoe laat het is. Dus ja, cruiseschepen zijn in die mate vervuilend dat ze als vehikel van vertier eigenlijk niet meer te verantwoorden zijn.

Kunnen we het daarover eens zijn? Ik dacht dat er geen discussie meer nodig is voor wat betreft dit punt.

Groot is dan ook mijn verbazing, en mijn verontwaardiging, over een reclamespot die hedentendage op de VRT op de belastingbetaler die deze openbare omroep financiert wordt losgelaten. Het betreft een plezierreis met enkele coryfeeën, per cruiseschip, naar de Noorse fjorden. Medeplichtigen aan dit ecologisch totaal incorrecte vermaak: de mediatieke emopsycholoog Dirk De Wachter en ook Klara-‘madame’ Chantal Pattyn. Deze twee populaire BV’s moeten diegenen die het tripje kunnen betalen aan boord lokken want ze plaatsen ongetwijfeld boeiende interventies in het verschiet. Zullen ze het hebben over de voetafdruk van de gegadigden? Dat valt te betwijfelen.

Het zal zonder mij zijn.

Maar het kan nog erger. Ook deze avond zag ik, op diezelfde door belastingbetalers gefinancierde openbare omroep, een reclame voor het reisbureau Nordic, dat reizen organiseert naar Spitsbergen. van de wervend uitgesproken tekst heb ik geen letterlijke transcriptie – en ik vind zo niet meteen die advertentie terug. Maar het ging zo ongeveer van ‘duizelingwekkend hoge ijsbergen, statig in zee schuivende gletsjers, het spotten van ijsberen’, enzovoort. Uiteraard wordt Spitsbergen ook per boot aangedaan. Niets anders dan glossy ramptoerisme is dit, voor de happy few die rijk genoeg zijn om zich voorlopig niets van de klimaatverandering aan te trekken.