zaterdag 21 januari 2023

notitie 348

OFFLINE/ONLINE

Twee films die, toevallig de een na de ander bekeken, min of meer over hetzelfde blijken te gaan. Of toch zeker een belangrijk thema gemeen hebben.

In Offline heeft Peter Monsaert het over een man van middelbare leeftijd die uit de gevangenis komt en zijn plaats in de samenleving opnieuw probeert in te nemen. Terug naar zijn vrouw en gezin kan hij niet, maar hij kan wel proberen contact op te nemen met zijn jongvolwassen dochter. De moeder kant zich daartegen, maar de dochter geeft toe aan haar verlangen haar vader te leren kennen. Handelend onder een valse naam vindt hij haar op een pornosite. Dochterlief probeert er een cent bij te verdienen en weet niet wie achter die – tussen al het testosterongedreven gespuis door – opvallend vriendelijke klant schuilgaat. Ze begint zich aan hem te hechten. Er blijkt een diepe kloof tussen virtueel en reëel contact te gapen. Sterk verhaal, strak scenario (waaraan onder meer Dominique Willaert heeft meegewerkt), uitstekend geacteerd door onder meer Wim Willaert en Anemone Valcke. Knappe soundtrack ook van Triggerfinger.

Waar de invalshoek van Monsaert vooral sociologisch en sociaal bewogen is, concentreert de debuterende Argentijnse regisseur Gustavo Taretto zich voor zijn onderzoek naar de hedendaagse eenzaamheid in Medianeras (ondertitel Buenos Aires in times of virtual love) vooral op de architectuur en de stedelijkheid. Hij begint zijn film met een beoordeling van de bouwpraktijken in de razendsnel uitdijende stad. Chaos, wansmaak en onaangepastheid aan de menselijke maat overheersen. In dit gewoel bewegen mensen zich strikt functioneel als solitaire nomaden. Ze zijn op alle mogelijke manieren virtueel met elkaar verbonden maar leven teruggetrokken in hun veel te kleine appartementen, waar ze zowat alles via het internet kunnen regelen. Niet dat ze dat per se willen, maar wat is het alternatief als iedereen hetzelfde doet? In die situatie is het natuurlijk moeilijk om het verlangen naar liefde in te willigen. Voor dat probleem levert het internet geen pasklare oplossing. En in de miljoenenstad is het zoeken naar de ware het zoeken naar een speld in de hooiberg. Deze film is minder geslaagd. De emoties komen nauwelijks over, het acteerspel is stug, en in dit over de volle anderhalf uur uitgesmeerde magere verhaal verloopt alles erg traag. De te expliciete hints laten weinig aan de verbeelding over. Het beste zijn nog de door middel van een uitstekende fotografie ondersteunde beschouwingen over architectuur en de animaties waarmee de overgangen tussen de verschillende onderdelen worden ingevuld.

Peter Monsaert, Offline (2012)
Gustavo Taretto, Medianeras (2011)