donderdag 5 januari 2023

gisteren 4

230104

‘Kus me even,’ zeurt Merol om de haverklap, want danig geplugd, met arrogant-dreinerig toontje op Radio 1. Wie legt die troela definitief het zwijgen op?

In de massascènes op schilderijen van zogenaamde Vlaamse primitieven die in het Brugge van meer dan vijfhonderd jaar geleden werkzaam waren – de aanbidding van een ten hemel rijzende heilige of de sensatiebeluste menigte bij een terechtstelling – herken ik koppen die mij even tevoren op de te smalle trottoirs van de winkelstraat gekruist hebben.

Hoeveel stadsgenoten heb ik nu al horen zeggen dat ze het centrum van Brugge vermijden?

Zou je in Bourgondië aan jezelf kunnen ontkomen? Ik dacht het niet, hoe mooi ook het landhuis er zou zijn dat je er voor een appel en een ei zou kunnen kopen.

 

Dat heeft alles te maken met het type economie waarin we verzeild zijn geraakt en die verschillende namen draagt zoals neoliberalisme of laatkapitalisme of, waarom niet, uitbuitingseconomie. Er zijn er zelfs die spreken van een welvaartseconomie. 

Jean Paul Van Bendegem, Verdwaalde stad, 127