donderdag 28 juli 2016

de zomer van 2016 – 40



27 juli

In Antwerpen moet de politie een drukke winkelstraat afzetten omdat meer dan duizend mensen er op Pokémons aan het jagen zijn. Hier moet je geen staatsgreep organiseren om het volk eronder te houden. Het zorgt daar wel zelf voor. Terwijl de wereld in brand staat – en ik gebruik de vuurmetafoor hier niet onbedachtzaam want ik denk aan W.G. Sebald, hoe hij in De ringen van Saturnus zeer pregnant beschrijft hoe de wereld zichzelf met fossiele brandstoffen aan het opstoken is – terwijl dus de wereld in brand staat, houdt het overwegend jonge volkje, de bloem van de natie zeg maar, zich onledig met het opsporen, achterna zitten en ‘vangen’ van virtuele wezentjes. Toen indertijd mijn kinderen zich als kleuter lieten inpakken door Pokémon ergerde ik mij er al aan maar ach, het waren kleuters toen. Maar hier gaat het niet alleen om kinderen maar ook om jonge en hele volwassenen, mensen die eigenlijk, in een betere wereld, zich zouden moeten inzetten voor hun medemensen, tegen de teloorgang van het milieu, voor het tegengaan van onverdraagzaamheid. Maar neen, ze jagen op hersenschimmen. The end is nigh.