vrijdag 15 juli 2016

de zomer van 2016 – 27

Natuurlijk moest het ooit eens gebeuren: als zo’n zich naar boven slingerende weg een ader is, dan zijn die veel te talrijke supporters het mengsel van cholesterol en kalk. Steeds nauwer wordt de doorgang en het infarct wacht, het is maar een kwestie van tijd. Waarvoor moest die motor waar Froome, Porte en Mollema tegenaan knalden remmen? Mogelijk heeft hij zelf een supporter aangereden. Ik hoop van niet omdat zoiets pijn doet en dat wens je niemand toe, maar áls het dan toch zo zou zijn, dan hoop ik uit de grond van mijn hart dat het zo’n erwtgroene Borat-schouderbretelslip dragende imbeciel mag zijn, zoals ik er toch weer een paar heb zien meelopen, daar op de Ventoux. ¶

Herman Koch heeft me met Het diner tweehonderd bladzijden weten te boeien (en dat is veel meer dan ik, op basis van wat ik nu moet een vooroordeel noemen, had verwacht): snel en vinnig geschreven verhaal, rake vergelijkingen, spitse dialogen, de psychologische spanning opvoerend. Maar dan gaat dit voertuig aan het slingeren, ik vlieg eruit, zie het in de verte verdwijnen en blijf op mijn honger zittend achter. Het is alsof Koch niet alle touwtjes goed heeft samengehouden, de afwikkeling is geforceerd, het lot van de personages laat me te onverschillig. Het zal aan mij liggen, denk ik dan: niet aandachtig genoeg geweest, er moet me ergens een clou ontgaan zijn. Ik lees het boek uit en zet het weg. ¶

‘De joden gelijkmoedig en afgestompt. Ook al helemaal gewend aan de knechtschap. De dood van de man leek hun al bijna een rechtvaardige zaak: hij had moeten weten dat geprivilegieerden wier kinderen in het buitenland wonen, sedert kort de ster moesten dragen. Hij was dus schuldig! Ik hoor tegenwoordig zo dikwijls van dat soort oordelen.’ Dat schrijft Victor Klemperer op 18 april 1943 in zijn dagboek. Hij is zelf jood en vreest dag in dag uit te worden gedeporteerd. Hij weet heel goed naar waar en dat er niemand van terugkeert. Haarfijn legt hij het mechanisme van de gewenning bloot. Maatregel na maatregel worden de joden doodgepest. De angst en de uitputting maakt hen murw. Ze geven alle weerstand op en koesteren zich in het conformisme van de slaaf. Het is zo herkenbaar, zo actueel. ¶