donderdag 5 november 2009

uit het nieuws

Ik heb, op suggestie van mijn facebookvriend Luckas Vander Taelen, de blogs van Kristien Hemmerechts ('Benno Barnard') en Lucas Catherine ('Rellen in de Bozar') op www.deredactie.be gelezen en ben van de ene verbazing in de andere gevallen.

Catherine stoort zich aan het feit dat het drukke culturele leven der Marokkanen in Brussel niet wordt gecoverd door de Belgische ‘autochtone’ media, Hemmerechts ergert zich aan het ‘gezwollen ego’ van Benno Barnard, die recent, samen met enkele andere als links gecatalogeerde intellectuelen (Van Istendael, Vermeersch…), een flinkse positie heeft ingenomen in de discussie over de integratie van allochtonen in onze maatschappij (of het ontbreken van die integratie). Tweemaal was mijn verbazing groot en ik kan iedereen aanbevelen deze blogs te gaan lezen. Hemmerechts’ venijnige commentaar tart elke verbeelding. Ik voelde mij dan ook verplicht erop te reageren – benieuwd of de blogmoderator mijn reactie zal laten passeren:

Mevrouw Hemmerechts,
U brengt geen enkel inhoudelijk argument aan om de discussie te voeden, dus waarover hebt u het eigenlijk op dit podium - want dat is het toch? Qua retoriek kunt u een punt zuigen aan de kwaliteiten op dat vlak bij uw collega-schrijver Benno Barnard. Uw aanval ad hominem ten aanzien van de heer Vander Taelen is buitengewoon laag.
Ik begrijp dat een moderator de commentaren beoordeelt, maar misschien zou dat ook moeten gebeuren voor de stukken zelf. Ik mag hopen dat u voor dit venijn niet betaald wordt door De Standaard.
Vriendelijke groet,

Pascal Cornet