Ik zou eerlijk gezegd zeer precies moeten weten wat er gebeurd is om te oordelen of die man opnieuw les mag geven.
In Frankrijk haalde een jongen zijn piemel tevoorschijn en de leraar 'bedreigde' hem met een cutter. Twee versies van het voorval deden de ronde :- de leraar was op dat ogenblik in een hoek van de klas een andere leerling aan het helpen en dus met die cutter in de weer - waarmee hij dan even, lacherig, in de richting van die piemel zwaaide - de leraar ontbood het kind aan zijn lessenaar - haalde de cutter tevoorschijn uit zijn boekentas en maaide met een luchtzwaai een imaginaire piemel af.
Twee zeer verschilende versies - in het tweede geval is de houding van de leraar quasi-onaanvaardbaar.
Het is evident dat een opvoeder nooit geweld mag gebruiken wat er ook moge gebeuren. Het is een gouden onaanvechtbare regel. Ook niet in uiterst moeilijke omstandigheden - uiteraard dan niet want in makkelijke omstandigheden stelt de vraag zich niet.
Bij het beoordelen van die situaties is elk detail belangrijk - een gebaar, een blik, de klassituatie, de opstelling van het materiaal - en de voorgeschiedenis uiteraard. Ik beschik niet over die gegevens. Ik kan daar niet over oordelen.
Zootje ongeregeld - gegeven de onverantwoordelijkheid - anarchie ... : qua stemmingmakerij kan het tellen !
Sarah