zondag 6 oktober 2024

een mooi moment, vorige week 24

Nog een geluk dat de ‘heilige vader’, zoals hij door anderhalf miljard volgelingen wordt genoemd, helemaal aan het eind van zijn bezoek aan ons land te kennen gaf dat hij van plan is om een van de verantwoordelijken van de moord op Patrice Lumumba zalig te laten verklaren, want met wat aan deze gotspe was voorafgegaan, met name de woorden waarmee hij blijkbaar de slachtoffers van seksueel misbruik in zijn Kerk enigszins tegemoet was gekomen, of toch die indruk had gewekt, had hij bewezen toch iets menselijks te hebben. Ik had zelfs enige sympathie voor hem opgevat. ‘Het is de eerste keer dat ik het gevoel had dat er een mens tegenover mij zat,’ zei een van de slachtoffers die tot het kransje behoorde dat bij de paus lucht mocht geven aan zijn decennia opgekropte leed. Met zijn laatste – naar verluidt onverwachte – dubbele toegift, de intentie om de status van de gewone sterveling Boudewijn I van Saksen-Coburg op te krikken en daarbovenop ook nog eens de uithaal naar de dokters die abortussen uitvoeren, leverde Bergoglio in mjin ogen meteen alle gewonnen krediet terug in en keert hij terug naar zijn ministaat als opnieuw de ongeloofwaardige homofobe en waarlijk misogyne rokdrager die hij in mijn ogen was toen hij drie dagen geleden in Melsbroek landde. Ik ben weer helemaal van mijn sympathie genezen.








240929