dinsdag 26 maart 2019

facebookbericht 1167


L., ik schrap u niet want u bent een van mijn interessantere FB-contacten. Ik laat dat schrappen aan u over. Ik heb die interessante FB-contacten nodig om een brede kijk op de werkelijkheid te bewaren: er worden immers meer waarheden geclaimd dan de waarheid die ik de mijne noem. Ik beschouw u als een erudiete, beschaafde, zeer aan schoonheid en stijl hechtende, vriendelijke blanke man van een zekere (rijpe?) leeftijd die er - niet eens helaas want waarom zou ik dat jammer vinden - vaak een andere mening op na houdt. Ik heb, inderdaad aan u denkend maar zonder uw naam te noemen, op een andere plek het adjectief verzuurd gebruikt. Ik zal u met een beeld proberen uit te leggen waarom. Stel dat een patiënt zich na een geslaagde levensreddende operatie bij de chirurg beklaagt over het lelijke litteken dat hij eraan overhoudt. Wel, dat bedoel ik met het zeuren over de door de klimaatactivisten die u zo op de zenuwen werken vertrapte bloemen. U grijpt die vertrapte bloemen aan om uw ergernis te ventileren. Maar misschien moet u zich eens bezinnen over die ergernis. Waarom ergeren die jonge mensen u? Het is een psychologische vraag. En zet het antwoord op die vraag eens in het ruimere perspectief van de tijd, de politiek, de klimaatproblematiek. Met vriendelijke groet, Pascal.