zaterdag 16 maart 2019

het overzicht 097


















Nu moet u mij geloven.

Mijn interesse ging bij het maken van deze foto eerst en uitsluitend uit naar het feit dat ik hier de idee kon vastsleggen dat steden voortdurend veranderen en vervellen en op den duur een mikmak vormen van asynchroon tot stand gekomen gebouwen uit verschillende periodes en van verschillende types, stukken braakliggend terrein, schuttingen en wachtgevels, in de wind flapperende zeilen enzovoort. Ik vind dat als fotograaf interessant materiaal. Niet meteen het klassieke idee van schoonheid maar toch… interessant. Soms levert het iets op, bijvoorbeeld een compositie van kleurvlakken en perspectieven waarop vanalles te zien is, dus waarom niet kadreren en afdrukken. Als je er gratis en voor niets een passant mee op kunt zetten, des te beter: die zorgt voor schaal en leven.

Maar dan, opeens, zet die hond die door die passant uit wandelen wordt gelaten, zich te kakken. Een hond kakt op het trottoir. Meteen krijgt de foto een andere dimensie, voorwaar. Er ontstaat een zeker, nu ja, ongemak. Gêne ook. Want een hond die kakt op het trottoir, daar hoort een baasje bij met een plastic hondenpoepzakje in de aanslag. En is dit hier het geval? Zal baasje zijn plicht doen, zoals het baasje betaamt? Wie zal het zeggen.

Nu komt het punt waarop u mij moet geloven. Indien ik op tijd had gezien dat die hond zich te kakken zette, zou ik niet hebben afgedrukt. Kakkende honden interesseren mij niet, namelijk. Kon ik het helpen dat de passant een anekdote werd.

Blankenberge – 081004