woensdag 7 november 2018

van Dale 206-210


206
(…) de dag leek eindeloos lang, na de liefde ’s middags was er de vriendschap, daarna was er de thee, daarna de nargileh, daarna de eerste glaasjes zoete likeur, en als de eerste koele luchtlagen van over zee ons balkon bereikten, gingen we douchen en kleedden ons om in de stad te gaan eten.
Stefan Hertmans, De blinde stoker van de hamam van Fez, 10

nargileh /nɑrɤile/ (de (m.); -s) Turkse waterpijp

207
(…) ik had me laten verleiden tot het kopen van een jad, een ragfijn zilveren leeshandje.
Stefan Hertmans, De blinde stoker van de hamam van Fez, 15

jad (de; -s) 1 aanwijzer bij het voorlezen van de Thora

208
Mijn broer was blij, mijn moeder antwoordde niet en Meneer Francke schreef een betoog over de noodzaak van het gebruik van de dualis in de schilderkunst.
Johanna Spaey, De eenzaamheid van het westen, 64

dualis (de (m.); g.mv.) afzonderlijke vorm voor het tweevoud in de grammatica van sommige talen, naast het meervoud

209
Hij schokschouderde op een molton kleedje en keek met gebroken ogen Dja en mij aan.
Boudewijn Büch, Links!, 135

2molton (alleen attr.bn.) van molton vervaardigd: een molton onderlaken
1molton I (het; g.mv.) (stofn.) dik wollen, halfwollen of katoenen weefsel, in effen of keperbinding geweven

210
Het zilverig groene water met de wiegende kelpstengels die zich bij elke golfslag tegen de rotsen gooien.
Peter Verhelst, De kunst van het crashen, 280

kelp (de; g.mv.) 1 op rotsige kusten groeiend zeewier