donderdag 13 september 2018

het overzicht 019





















Sommige onderwerpen zijn moeilijk weer te geven. Feesten bijvoorbeeld. Zeker als je er zelf aan deelneemt, en dus pas in tweede instantie fotograaf bent of hoort te zijn. Meestal los ik dát probleem op door mijn toestel maar voor éven boven te halen, bij voorkeur wanneer de zaak al volop aan het rollen is en de mensen niet meer zo opletten en je als fotograaf quasi onzichtbaar bent, en er dan gedurende een kwartiertje een rondje mee te maken. Dat levert altijd wel iets op.

Maar hoe fotografeer je een feest, dat zo veel is, zo druk, zo complex? Je kunt beter een detail uitkiezen, een pars pro toto.

Het nadeel van deze methode is dan wel dat het detail veel later de herinnering aan het geheel blijkt te hebben verdrongen. Van de twee feesten die hier zijn vastgelegd, herinner ik me enkel nog het volschenken van de gerijde glazen (en dat ik daar dan deze foto van maakte) en de loensende collega. Waar het werkelijk om ging, wie er allemaal was, of het een plezierig feest was, of een treurig...: al die essentialia zijn in de nevelen opgelost.

Sijsele, L. – 050205
Zomergem, De Scheve Zeven – 051125 

zie ook: terugblik