zaterdag 27 januari 2018

facebookbericht 1063



Marc Ernst Groen & PVDA: de 'Gutmenschen' van de Belgische politiek/samenleving. Samen zowat 15 % van de Vlaamse bevolking. Volgens de laatste peilingen, vandaag, op basis van de vorige verkiezingen 11,3 %. Maar ze maken lawaai voor 85 %. Mede dank zij de media die zich al te vaak als hun de megafoons/versterkers opstellen.

Pascal Cornet Hoewel ik het vaak zeer deprimerend vind om uw bedenkingen te lezen, blijf ik het doen. Het is altijd beter om ook eens 'de andere kant' te horen. Dat doet je beter beseffen waar je zelf staat. Nu weer met dit: 'de media als megafoon van Groen en PVDA'! Marc Ernst, in àlle 'ernst', dat gelooft u toch zelf niet?

Marc Ernst Pascal Cornet : Er zijn al meerder onderzoeken uitgevoerd (masterthesissen en anderen) die dat op basis van inhoudsanalyse over bepaalde thema's aantonen. De aandacht die beide partijen, vooral de PVDA, kreeg terzake was grotesk disproportioneel met hun electoraal gewicht. Over dat gewicht heb ik ondertussen twee zinnen toegevoegd aan mijn posting.

Pascal Cornet Als ze in het parlement proportioneel meer weerklank krijgen dan de anderen, zal dat allicht ook iets te maken hebben met de kwaliteit van hun werk daar: ze voeren oppositie met argumenten, en beperken zich niet tot de slaafse stemmachinediscipline. In dat geval is de megafoon verdiend en terecht. Overigens vind ik dat de media vooral de megafoon van N-VA is, die de media meesterlijk gebruikt. Maar goed, daar zult u vast ook wel weer cijfers over hebben. En wat ik ook vind, is dat 'de media' nu heel hard hun best doen om PVDA te demoniseren ('open grenzen', 'Stalin/Pol Pot/Venezuela'...). Dat lijkt mij een bewijs dat die partij de gevestigde macht ongemakkelijk stemt.

Marc Ernst Het ging over weerklank in de media. En die berichten weinig of niet, en zo ja: slecht, over de parlementaire debatten. En al helemaal niet over de minstens even belangrijke debatten in de commissies.
De kritiek op de PVDA gebeurt inderdaad al te dikwijls op een lachwekkende wijze. Die volgens mij vooral getuigt van de eigen gebrekkige kennis over die partij. En dat is dan weer deels te wijten aan de intellectuele luiheid van de criticasters.