zaterdag 26 september 2015

wolken 1595-1600



wolkenfragmenten uit Jef Geeraerts, Tien brieven rondom liefde en dood

1595
Het regende onophoudelijk, de wolken dreven laag boven de bossen. (57)

1596
(…) ik zit te denken aan verleden jaar, toen ik op deze datum in Tenerife verbleef en voor het eerst na 1960 opnieuw verwonderd de tropen ervoer met hevige zon, lauwe vloeren, lauw water uit de kraan van de wastafel, malse tandpasta, een zwoele zeewind, andere geuren, andere bloemen, andere wolken, een hele maand werd ik beheerst door het enorme bergmassief van de Pico de Teide, met zijn witte top, meestal verborgen in de wolken, soms naaldscherp afgetekend tegen de blauwe lucht, het definitieve beeld voor de mensen van vijftig of tien miljoen jaren na mij… (67)

1597
Thuis moet ik de morbide drang onderdrukken om de telefoon niet te laten rinkelen in je koude, verlaten appartement aan de De Meeussquare, ik hoop dat het warm is in Tunesië met andere bloemen, andere geuren, andere wolken. (77)

1598
(…) de boer was Amedee, en de man op de hooimachine was zijn zoon die het hooi op zondag keerde omdat het warm en droog was hoewel de zon achter de wolken bleef en er dus van zonnebaden niet veel terecht kon komen ondanks mijn frivole handdoek (…) (118)

1599
Daarstraks zat ik op een omgekapte beuk te zien naar de schaduwen van de wolken die over de bergen schoven. (130)

1600
Hardop zeg ik: Can spring be far behind? en een beklemming overvalt mij, die anders zou verdwijnen na een wandeling langs de golven, waar het nu te guur is, en met een hevig verlangen naar een warm eiland met bergen, bloemen en wolken, neem ik het boek met de gedichten van Sapho. (143)