woensdag 23 mei 2012

schrikkel 136

In een nis van een leegstaand gebouw aan de Koloniënstraat hebben enkele daklozen zich nu al een paar weken geïnstalleerd. Eerst met een stuk karton, dan kwamen er enkele dekens bij. Op de duur stond er ook meubilair: een stoel, een matras, een winkelwagentje om wat spullen in op te bergen en kleren op te drogen. Ze losten elkaar af, denk ik, want er lag altijd wel iemand te slapen in dit open huis. Vandaag zie ik voor het eerst dat twee bewoners aanwezig zijn. Wanneer ik de foto maak, denk ik dat er toch minstens één zichtbaar is en overweeg ik al dat, in het geval ik de foto hier zou gebruiken, ik hem onherkenbaar zal moeten maken – maar nu stel ik vast dat dit niet nodig is want hij heeft zich in laatste instantie blijkbaar achter de zuil teruggetrokken. Wellicht heeft hij mij het fototoestel zien bovenhalen. De toevallig aanwezige toeriste die een plattegrond van Brussel bestudeert, wordt nu, doordat ze zich ook lijkt te verbergen, een representante van de in het beeld afwezige dakloze.