vrijdag 22 januari 2010

reactie

reactie op facebookbericht 203

"Tijd is een rivier, een niet te stuiten stroming van al het geschapene. Het ene is niet eerder zichtbaar dan op het moment dat het snel voorbij wordt gesleurd en het andere komt eraan drijven om op zijn beurt weer te worden weggeveegd."
Marcus Aurelius (121-180)
Louis S.

@Louis: dank je voor de quote - natuurlijk is de idee van tijd als een rivier niet iets wat Sebald heeft uitgevonden; het ging mij eigenlijk vooral over de verwantschap van de sferen in Austerlitz en in het liedje: Sebald lijkt me goed bij Spinvis te passen

Zelfs Harry Mulisch vergeleek in De Aanslag tijd met een rivier...
Anne B.

Belegen metafoor, feitelijk
Louis S.

@Louis: belegen kaas kan bijzonder lekker zijn en originaliteit garandeert niet altijd kwaliteit

Zeker, al is 'belegen kaas' natuurlijk ook weer een lastige metafoor. Oud brood is niet te vreten. Maar je hebt gelijk: originaliteit garandeert niets. Maar rivieren vergelijken met tijd: ik zou het niet snel meer doen.
Louis S.

de tekst is een vertaling/bewerking van een gedicht van gust gils (als ik mij niet vergis)
Jeroen de P.