zondag 26 juni 2005

71 * 29,15 * 1384

We verzamelen aan de Damse Vaart. Ik stel voor het groepje (van acht man) langs mijn trainingsparcours te leiden. Het voorstel wordt aanvaard. Gevolg is wel dat ik voortdurend op de eerste rij moet fietsen, of vanop de tweede lijn instructies geven: ‘Scherp naar rechts!’; ‘Pas op, kruispunt!’; ‘Steentjes!’ We rijden langs Oostkerke, Hoeke, terug naar de Siphon en linksaf tot in Donk. Op de hoogte tussen Oedelem en Maldegem vraag ik ‘de president’ of ik een culturele stop mag inlassen (als antwoord op zijn halte aan de Abbaye de Valloires vorige zondag). Het mag – en zo kan ik de wielervrienden een staaltje volkskunst laten bewonderen: een voortuin vol beeldjes en prullaria, met paadjes die zijn afgeboord met omgekeerd in de grond gestoken wijnflessen, honderden wijnflessen. We rijden verder: twee keer over Oedelem-Berg en dan naar Beernem, waar we in café De Bolzak (sic) halt houden. Terwijl de anderen nog verder rijden richting Ruddervoorde en Loppem, sla ik – omdat het al laat is – met twee anderen aan Drie Koningen rechtsaf voor de kortste weg naar huis. We staan voor de overweg (massa, snelheid, één derde meer zelfmoordenaars op de sporen dan vorig jaar) en rijden vervolgens langs het kanaal Brugge-Gent tot in Brugge.