donderdag 19 augustus 2021

facebookbericht 1206

'Zinloos feit'. Ach, waar is de tijd dat ik voor het eerst las over 'de onrechtmatige penetratie van een zinloos feit' in Op Weg Naar Het Einde – of beeld ik me dat nu in?

Even opgezocht. En ja, ik vergis me niet. Brief van 'Zondag 28 juli' in 'Brief in een fles gevonden' in Op weg naar het einde. Bladzijde 172 in mijn twintigste druk (1983), verworven op 4 maart 1984 en tot op heden drie keer gelezen: in september 1983, januari 1985 en januari 2016. Ik geef, voor al wie daar belangstelling voor heeft en anders gewoon umsonst, het citaat: 'De schijnbare orde ener valse opstelling, die de Slang in mijn werk probeert binnen te smokkelen, maar die ik, Godlof, nog steeds als vervalsing heb weten te herkennen, zou ik de naam willen geven van Onrechtmatige Penetratie Van Zinloos Feit, voortaan kortweg Zinloos Feit.' Wat een - benevens onuitstaanbare ouwehoer - gewéldige schrijver was die Gérard Rêve bij momenten toch!