zaterdag 1 juni 2013

reacties

Ik kan me vinden in je bespreking, ook ik heb me geen moment verveeld met deze film, maar ik zat ook niet op het puntje van mijn stoel. Ik heb er niet goed uit waar het aan lag. Misschien het gelijkmatige ritme van de film, geen echte climax, het fragmentarische en inderdaad, het einde dat onaf voelt. Wie de biografie over Arendt van Elisabeth Young-Bruehl heeft gelezen, herkent veel: het vermogen tot vriendschap van Hannah Arendt kwam goed tot uitdrukking in de film, eveneens haar relatie met haar man. Ook het plezier in debatteren met vrienden was goed neergezet. De actrice die Arendt neerzette in de flashbacks leek overigens wel erg goed, toch vond ik dat de minder geslaagde scènes. Elisabeth Young-Bruehl was trouwens een studente van Arendt en ik vroeg me af of zij de studente was die aan het einde van de film even werd uitgelicht. Overigens, laten we niet vergeten, de banaliteit van het kwaad is zeker een goede aanvulling van Arendt en ook een mooi contrast met de mythische beesten van geloofovertuigingen. Tegelijkertijd: het is niet de banaliteit van al het kwaad. Of de analyse van Eichmann juist was, ik twijfel.


*

Prachtige analyse van de film. Ik ben er ook naartoe geweest. Eigenlijk zou een dergelijke kijk, zoals jij die weergeeft Pascal, telkens na een degelijke film aan bod moeten kunnen komen. Ik word er in ieder geval 'wijzer' en nog meer 'denker' van!!

K.R.

*

Ik hou van je zin voor detail: de askegel van Hannahs 'sigaret, de skyline van Manhattan, de grijns van Eichmann. Subliem, P!

C.M.