zaterdag 23 mei 2009

dag 631

090509 zaterdag
Half 9. […] Radionieuws: Boonen opnieuw betrapt op doping. […] * […] Ik werk voort aan de al een tijdje geleden aangezette debuutrecensies. […] Vortmachen. * […] * Ik […] mag niet te negatief zijn, dat is te gemakkelijk. […] * Ik schrijf ‘terugblik (29)’ en lees nog enkele bladzijden in de Frank-monografie. Ik ga hem nu kopen in De Slegte (het exemplaar dat ik aan het lezen ben, komt uit de bibliotheek). Op p. 108 een interessante passage waarin Frank wordt uitgespeeld tegen Cartier-Bresson. De Fransman pretendeert in het moment décisif de essentie van de werkelijkheid te kunnen vatten. Volgens Robert Frank is dat helemaal niet mogelijk. Hooguit kun je in een reeks iets overbrengen. Maar het gaat vooral om het mysterie, de ‘harmonieuze’ essentie bestaat niet. Wat de werkelijkheid werkelijk is, kun je met de ogen niet zien, enkel – ook al klinkt dat citaat van Le Petit Prince een beetje melig – met het hart. * Naar Kortrijk voor de vernissage van de tentoonstelling van G en I in een pand aan de Vlasmarkt. […] Gesprekje met F over haar Canadees avontuur. […] We lopen nog even binnen in G’s atelier, de eerste verdieping van een leegstaand winkelpand in dezelfde straat. * Vertrek naar De Panne. Ik vind niet meteen de uitvalsweg naar Ieper, beland op de weg richting Franse grens. Daar ergens staat ook een wegwijzer: ‘Franse Grens’. Via de autosnelweg van Lille naar Duinkerke, afrit Hondschoote en Bray-Dunes. Een hele rit is het nog, op het laatst wordt het donker. We luisteren naar de muziek. De kaarsrechte, met bomen afgezoomde, kilometers lange weg door de Moeren: een vervreemde gewaarwording. * We drinken nog een glas met C.