maandag 27 maart 2006

De leeuw in Vlaanderen

Juicht! Intellectueel Vlaanderen heeft eindelijk op televisie waar het al jaren om zeurt: een culturele praatbarak à la Pivot of RAM, een programma waarin interessante of belangwekkende of – vul zelf maar in – … artiesten ons blij kunnen maken met een inkijk in hun roerselen, zonder zich zorgen te moeten maken over het gebruik van een moeilijk woord (horreur!) of het achterwege blijven van een niet meteen op schaterlachen mikkende witz. Nu ja, ik formuleer niet goed, en ik heb ook geen zin om veel woorden aan dit onding te spenderen. Ten andere, veel recht van spreken heb ik niet want langer dan vijf minuten heb ik deze ‘format’ niet uitgehouden. Ga zelf maar eens kijken op http://www.canvas.be/VRTForum/forum.jspa?forumID=38: met het meeste wat daar aan ongenoegen is gespuid, kan ik het op basis van mijn snel teleurgestelde welwillendheid om kennis te maken met het nieuwe ‘cultuurprogramma’ eens zijn. Wat een treurnis.
Mijn stelling is, onverkort en meer-dan-ooit: in deze maatschappij vormen al wie nadenken en in staat zijn tot kritiek de meest gediscrimineerde, verguisde en gemarginaliseerde bevolkingsgroep. Intellectuelen worden behandeld als paria’s. Ik roep al wie eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor deze vorm van collaboratie met het systeem op om het ‘programma’ van de sympathieke Rick de Leeuw te boycotten en zich dus niet te laten inschakelen in het banaliseren en belachelijk maken van elke vorm van kritisch denken.